Gå till innehåll

Hammer's Juwel 180


Hammer71

Rekommenderade inlägg

5c66be016d5e7a192d51923cc2121ca3.jpg

Eftersom karet tuggat på i snart 10 mån, fick de bli en ny tråd, allt lever o frodas, haft ett par missöden, med en läderkorall som jag ej fick att trivas och min gula kirurg som plötsligt gick bort utan några som helst tecken på sjukdom eller dylikt, den käka alger och maten den fick o såg välmående och frisk ut, men blev mat åt mina turbos och boxar räka under natten? va hos ikola igår o fick mej lite sps fraggar, å de tackar vi för, blir spännande å se om jag fixar detta😃 alla värden ligger inom rimliga gränser, tillome fått ner nitrat till runt 2, men bråkar fortfarande me lite alger, men de får gå, ha en trevlig dag alla saltvattens vänner,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250083b63073267e342fa054465abce0.jpg

Ett nyförvärv någon som vet namnet, och så har de flyttat in en ny gul kirurg, men borrarna vill gärna hacka på nykomlingen, men den är lite tuffare än min förra, och den har börjat käka fiskfoder o noppar alger, e väl ett gott tecken 😃 ha en trevlig fredag alla saltvattensvänner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vart hittar man ritningar på led belysning? Funderar på att köra orginalljusranp till mitt juwel 180, och bygga en liten ledslinga i locken, undrar lite vad man behöver för grejer, vill ju ha lysrören kvar oxå, så min fråga blir, vad mycket o vilka led ska man ha? Lysrören är ju 2x35 w idag ett 10k å ett 20k någon led-guru där ute som kan hjälpa mej? Mvh Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varit inne på ac-rc å kollat lite led godsaker, funderar på att komplettera min belysning med 2x20 w multi chip antingen 16000k eller 21000k chip, men e lite fundersam vad som funkar bäst, och sen undrar man på led driver, hittade en som är för 4x10 w i serie, om de funkar o köra 2x20 w i serie på den drivern? Någon som har kännedom om detta? Eller går de köra två chip på den som är anpassad för 3x20w, vore väldigt uppskattat om någon led-guru kunde hjälpa mej, Mvh Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ibland vill man kasta in handuken på saltvattenshobbyn, min andra friska o matglada kirurg som gått bort, allt i samband med vattenbyte, tror jag får amoniak i mina vattenbyten,

vet ej hur o vart de kommer från, mätt med tropic marine test som visade mellan 0,05-0,1 i amoniak eftervattenbytet, min gula kisrurg låg på botten o kipade efter luft idag,

kör med red sea coral pro salt och osmos vatten, fått tips att kolla över min osmos o skummare, kanske dags å uppgradera detta lite , kör med tunze 9002 nano i mitt 180 liters juwel, mätte med samma test amoniak i kranen o det visade mindre än 0,01, bor ute på landet å har en egen brunn, min fråga är, kan de vara amoniak eller e det något annat???

varför e det bara kirurg som blir påverkad? iofs mina clowner e inte lika pigga som dom brukar heller, just i denna stund lever min kirurg men ligger på botten, finns de hopp för saltvattenshobbyn om man har dåligt vatten hemma\

MVH Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svar, ja kanske skulle skicka in å få en rejäl vattenanalys på mitt vanliga kranvatten, ska iaf beställa nya filter till osmosen, nu blir man lite extra nervös inför vattenbyten eftersom de alltid varit nått litet som påverkats av de, fisken va pigg o matglad igår innan vattenbytet, ett dygn senare död, kmåste ju va nått alvarligt ja fått i vattnet eftersom de går så fort, enda jag tänker e amoniak men de finns väl mer skadliga ämnen, Med vänlig hälsning Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä bara nån cm sand, om jag nu får amoniak vid mina byten, ska jag tillsätta filterbakterier vid vattenbyten? de jag gjorde samtidigt var att jag bytte filtermedia, kol o fosfat, plus att jag har juwels original filterhållare som till hälften fylld med levande sten o längst upp kör lag filtervadd kol o fosfatremover,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tillreder du ditt saltvatten ? Antar att du blandar i separat kärl/hink eller dylikt. Låter du det vila ett par timmar eller häller du i det direkt i akvariet efter att du blandat i kärlet/hinken ? Blandningen bör vila minst ett par timmar. Själv blandar jag osmosvattnet och saltet dagen innan för att vara på säkra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar alltid låta de stå i ett kärl med en pump minst ett par timmar, igår stod de fyra innan byte, så jag vet att de löst upp ordenligt o mätt salthalten, men kanske ska låta de stå längre, o göra lite tester på innan man häver de i karet, men man förväntar ju sej att de ska va bra vatten efter osmos o nytt salt i, jag begriper inte vad som gått snett

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

381496dd8c930a8311d8210df75d3ae4.jpg

Så här såg mina testet ut idag, hoppas de syns någotsånär, kyvetten till vänster e osmos, tycker jag ser ut som att de ligger på mindre än 0,01 och den högra som är akvarievattnet ligger tyvär på 0,1 enligt mina ögon, så de borde inte vara någon fara o fylla med osnosvattnet? Men vad skedde igentligen, kan de va min skummare som presterar för dåligt? Men varför tålde min fisk inte vattenbytet, man blir inte klok på detta någon som har någon teori? Har iaf gjort ren skummare o pumpar, skummare bubblar lite bättre nu iaf, lite kalklagring nere vid luftinloppet inuti skummare, som kanske hävdat lufttillförlsen något, skummar mycket bättre nu, något att börja hålla koll på iaf, gjort lite övriga tester: PH 8,2,kh 10dkh, nitrit svag antydan till rosa så jag antar 0,02mg/l , nitrat ganska högt 5mg/l ,

Ändrat av Hammer71
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16.5cmx6cmx31cm-2-.jpg

Då har man gjort slag i saken, beställt en ramp för mitt framtida ledbygge :smiley3:

bara hoppas de funkar o beställa från china, denna ramp är 900 å täcker hela karet,

bara lite mer efterforskning å funderingar kring vad man ska ha för leds osv,

funderar lite på 4x20w multchip iled i framtiden, men börjar nog med 2x20 plus lysrör

vill kunna styra två chip åt gången men hittar ingen lämplig drivare, måste dock läsa på mer hur de funkar,

Ha en bra dag alla -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9197ef48c7d22f330090effa5878452d.jpg

Har äntligen fått mina sps fraggar att trivas, skaffade bättre ca /mg tester, visade sej att jag kört med för lågt magnesium å högt calcium, nu ser dom betydligt bättre ut, svårt att se på bilden dock, men nu en liten innis&gunn o njuta lite framför karet😃 go helg på er,,,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Mätt lite i algbaljan idag

kh 9

mg 1470

Ca 490

Tycker salifert testerna är lite svåra o läsa av ibland,

Ganska höga värden efter vatten byte, kör med red sea coral pro salt, svårt å hålla stabila värden tycker jag, men korallerna verkar trivas iaf,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...