Afrodite Postat 20 december 2014 Postat 20 december 2014 Skummarna driver mig till vansinne. Jag får det inte att fungera bra. Har ett 80L Blenny och satt Tunzes minsta skummare i bakre sumpdelen. Men den spyr ur sig microbubblor något galet. Vad kan tänkas vara fel?Jag får det inte att fungera. Citera
Mats_öland Postat 20 december 2014 Postat 20 december 2014 Afrodite du kan vara lugn det e vanligt det snöar under julen.. Citera
Conjor Postat 20 december 2014 Postat 20 december 2014 Hej Jag har en och den gjorde så i början tog rätt lång tid innan den blev inkörd och nästan alla bublor försvan sedan beror det påvar man sätter den känslig för andra pumpar om dom är riktade mot den.Vid utloppet där bublorna kommer har jag satt skumgummi filter bit av den grova sorten storleken på den är ca 1,5 cm tjock och sitter vid de kanter som finns i plasten i utloppet.Du har ju den i internsumpen i sama fack som orginalet antar jag förslag inklusive ovan förslag vänd den om och sätt i nästa fack extra skumgummi eller filtersocka som fälla för bubblorna.Hoppas mina förslag kan hjälpa till att få det bättre. Citera
Afrodite Postat 20 december 2014 Författare Postat 20 december 2014 Jag har bara två fack, det i mitten är borta. Skummaren sitter längst till höger tillsammans med doppvärmaren I mitten en löstagbar bubbelfälla med en påse filterkuor under. Längst till vänster sitter streamern. Nu har jag valt att använda ytskummarfunnktionen, men såhär såg det ut innan jag bytte till ytskummarfunktionen. Citera
Axxe Postat 20 december 2014 Postat 20 december 2014 Håller med Conjor, fått modifiera min lite och vara extremt noga med hur den sitter jämfört med strömmarna i karet, på fel plats så blir det baksug i bubbelfällan och allt sugs ut i karet. Vid lång kontinuerlig drift går bubblorna ner mkt men vid stopp och omstart så är det snösttorm igen ett tag. Citera
Conjor Postat 20 december 2014 Postat 20 december 2014 HejPrecis glömde att jag kör med Ytskumningsfunktionen också.I fack 2 du har kan du ju ha en stor skumgummi bit istället för kulor av den grova sorten kanske ide att pröva det får ju inte bliöversvämmning så klart lätt att göra ren under kranen. Citera
Afrodite Postat 20 december 2014 Författare Postat 20 december 2014 Tack, får pröva att flytta den och lägga till lite mer filtermatta. men förstod inte riktigt vart i själva skummaren du sätter den. är det i den löstagbara genomskinliga biten längst ner som du trycker in skumgummi/filtermatta? Citera
Axxe Postat 20 december 2014 Postat 20 december 2014 Jag behövde inte he dit nå filtermatta utan limmade ihop magnetfästena som glappade redigt, blev mindre bubblor när den är still, sen limmade jag igen skårorna på ytavsuget några mm från botten så mer utvatten faller ner.Men det viktigaste är placeringen helt klart. Mina moddningar behövdes just för mitt ex o placering. Citera
Conjor Postat 20 december 2014 Postat 20 december 2014 Tack, får pröva att flytta den och lägga till lite mer filtermatta. men förstod inte riktigt vart i själva skummaren du sätter den. är det i den löstagbara genomskinliga biten längst ner som du trycker in skumgummi/filtermatta?Ja i den löstagbara genomskinliga biten i den finns 2 kanter där i mellan har jag klämt fast en bit1,5 till 2cm tjock.Det står i manualen att man kan ha filtervad i hela plastdelen men det tycker jag inte är bra tätarfortare och svamp är lättare att göra rent och sätta dit igen. Citera
Afrodite Postat 20 december 2014 Författare Postat 20 december 2014 Ja i den löstagbara genomskinliga biten i den finns 2 kanter där i mellan har jag klämt fast en bit1,5 till 2cm tjock.Det står i manualen att man kan ha filtervad i hela plastdelen men det tycker jag inte är bra tätarfortare och svamp är lättare att göra rent och sätta dit igen.perfekt, nu har jag lite att pröva. tackar Citera
Conjor Postat 21 december 2014 Postat 21 december 2014 Lite uppdatering om tid innan bubblorna nästan försvinner helt.När min var helt ny tog det ungefär en vecka.Vid senaste vatten bytet 25 liter av ca 90 liter totalvolym så fick skummaren fnatthar inte hänt förut det tog ca 3,5 dagar innan bubbelstormen försvan.Så man får ha is i magen så att säga men det ordnar sig alltid till slut. Citera
Afrodite Postat 22 december 2014 Författare Postat 22 december 2014 Har tryckt i skumfilter i botten nu och flyttat den närmre mitten. den är fortfarande snöstorm, men nu får jag vänta lite Citera
Conjor Postat 22 december 2014 Postat 22 december 2014 Gött som sagt kan ta en vecka om skummaren är hel nyinsatt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.