Gå till innehåll

När och hur dosera balling ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har kört med doserpump nu i ett par månader, men finns det någon turordning som man ska tillsätta dom olika vätskorna i ?

Sen vet jag inte om jag har fått det runt bakfoten, men jag tillsätter mest KH sen magnesium och knappt inget calcium, ska det vara så ?

Har lite fisk och ca 8 koraller i just nu.

Får ibland som vita partiklar som åker omkring, kan det vara en utfällning av något ?

Ändrat av Tobbz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lämplig ordning om något är lågt är Magnesium (Mg), Alkanitet ("KH"), Kalcium (Ca).

Om det endast är finjustering med daglig dosering så spelar det ingen roll. Om din doserpump kan göra en tidslucka mellan doseringarna så är det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det är ju varje dag dosering för att upprätthålla nivåerna.

Men jag vette tusan hur ghl doserpumpen funkar, jag har den kopplad till profilux och väljer jag auto dosing där så kan jag inte välja vilka klockslag.

Men om jag väljer manuell dosering så kan jag ju skriva in klockslag, så frågan är, är det bättre att lägga in dom manuellt ?

Tex. ska jag dosera 48 ml av något så är det bäst att sprida ut det på 24 doseringar 1/timme då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju fler tillfällen du kan sprida ut dom, ju bättre enligt mig.

Då får du ju mindre svängningar i värdena över hela dygnet.

Jag kör själv 24 doseringar/vätska och dygn. Sedan doseras en vätska varje hel timme, nästa 20 minuter över och den sista 20 minuter i.

Då finns det ingen risk att de skulle råka blandas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...