Gå till innehåll

Hjälp, mina kranar läcker.


Licke

Rekommenderade inlägg

Hej,

För ungefär ett år sedan satte jag ihop detta system, ett 200-liters Juwel/Lido https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56155-Lickes-Juwel-Lido200 som jag byggde egen underdel till, bottenborrade genomföringar osv. Sett sedan tidigare att mina kranar undertill "svettsats" lite eftersom jag sett salt på deras utsida, som på bilden nedan. jag var lat, ställde en kakburk under och lät den ta hand om ev droppar. Glömde nästan bort burken till idag då jag såg vatten på golvet, burken hade svämmat över. "Svettningen" har alltså gått till "läckage" i mina ögon. Jag vet inte om det egentligen har ökat. Är det normalt att dessa kopplingar läcker, tror att båda mina gör det? Det är inte genomföringarna i akvariet som läcker, där ser det torrt ut.

När jag byggde allt drog jag kopplingarna så hårt jag kunde för hand utan verktyg, var det för löst?

Finns det något jag kan göra på plats eller måste jag planera in en tömning, ombyggnation och återuppstart? Råd, tips och idéer mottages tacksamt.

post-4041-14468935184574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, vaselin kan vara lösningen.

Om jag nu skulle våga göra detta med vattnet kvar.... Jag har i efterhand kommit på att jag inte limmade ytavrinningsrören som bara är nedtryckta i bottengenomföringarna, tänkte att jag eventuellt skulle behöva justera längden på dessa. Om jag sänker nivån under avrinningen, kommer det bli tilläckligt tätt för att våga ta loss kranarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Henrik. Nu när jag sovit på saken har jag kommit fram till att jag skaffar två nya kranar, bygger nya returledningar till sumpen från dessa, de befintliga "spänner lite". Tömmer och tar ut sumpen för att komma åt enligt det din metod. Får bli ett ingrepp under kommande helg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...