Gå till innehåll

Ytavrinning till sump


psan

Rekommenderade inlägg

Fick en idé och tänkte om ni har några synpunkter på den.

Kanske är detta standard, men isf har jag inte sett det någonstans.

Tänkte mig att man låter ytavrinningen gå direkt in i en skummare av t.ex. typen "Deltec AP 600", sedan använder man sig utav en returpump (får väl räkna lite på vad den förlorar i kraft på vägen upp) som motsvarar skummarens kapasitet.

Tycker att detta borde funka, det enda jag funderar över är om det finns några problem ifall man dimensionerar röret från avrinning fel så att det kanske blir för stort så att det "droppar" ner i sumpen. Nu menar jag ju inte droppar men i värsta fall blir det ju så (sjukt stort rör). Medför detta några problem? Om inte borde ju detta vara det mest effektiva sättet att va vara på allt avfall som rinner över?

Bli inte för sura ifall jag tänkt helt fel eller inte förklarar tillräckligt bra ;)

/psan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du menar att ytavrinningsröret ska rakt in i skummren så skulle jag inte välja den här lösningen! Det fanns en annan tråd där det föreslogs att man skulle seriekoppla olika utrustning på samma sätt som du vill göra det d.v.s. ytavrinningen skulle kopplas direkt på en utrustning, i ditt fall skummare. Men tänk om (OM) nåt åker med och fastnar i inloppet till skummaren, om det blir stopp i den eller helt enklet för att den inte klarar av att den mängd vatten som du matar in i den så kommer du att få översvämning i karet. Nu vet jag inte vilken storlek du har på akvariet, men en AP600 lär knappst klara av att ta in all vatten från ett medelstor kar.

Jag skulle kör den vanliga metoden: placera skummaren i sumpen och mata den med en pump på passande kapacitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det borde kunna funka som ett slags closed loop system, om du kan åstakomma tillräcklig fallhöjd för att avrinningen ska orka fylla skummaren.

returpumpen från skummaren kan ju bara fylla karet med skummarens volym,så du får väl ha den marginalen i karet istället för i sump.

sen är väl frågan om skummaren får ett tillräckligt stabilt flöde för att fungera, men det är väl trial n´error metoden som gäller!

Kanske nån typ av downdraft skummare typ ETSS som skulle kunna användas i en sån här applikation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med översvämmningen är ju inte svårt alls, bara koppla en nivågivare från karet vidare till ett relä som styr returpumpen.. Så var den saken fixad. Om man vill kan man också skicka vidare den signalen till en fin röd lysdiod av storlek större för att indikera ett fel. Så egentligen om man gör som jag tänkt så får man reda på om inte skummaren fungerar som den ska också, vilket man ALDRIG skulle se annars ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...