Gå till innehåll

Multichip köpa 50 eller 100 leds chip


alivedreamer

Rekommenderade inlägg

Hej

Någon som kört 50 leds Dream chip, lumia eller liknande med kvalitets leds (t.ex. epiled 45mil) på 600ma-700ma per kanal under längre tid?

Har 100 leds chip som jag kör på 700ma per kanal, men funderar på att byta ut ett par som jag inte blev nöjd med färgerna på och då köpa 50 leds istället eftersom de är billigare.

Någon som har koll på hur stor ljusförlust det blir på ett 50 leds i jämförelse 100 leds med samma matning? Jag gissar runt 10-20% men någon kanske vet bättre?

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kladd: 1000 mA på 50 chipen är för mycket. Du kommer att bränna dem på förr eller senare på 1000 mA om du ger max på dem - du bör inte överstiga 70 % på någon kanal men det är inte säkert att det skyddar dem ändå. Ac-RC har också 700 mA drivers i samma utförande Det är de du skall ha.

@ Eric. Jag körde ett 50 LEDs dreamchip på i stort sett max (700 mA) i ett år utan problem - så det bör funka bra på 700 mA LDD drivers. Du tappar ca 10-15 % har jag för mig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar nog bli senil tittade precis på drivarna och det var tydligen 700. Har kört dem på Max nu i ca två månader och inte haft några problem

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jag vågade inte fråga om du verkligen hade tittat efter :) Men tur att du hade för dig fel

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag satt och tittade på spec. för dioderna och spekulerade i hur länge de skulle klara sig på 1000mA. Rekommendation från tillverkaren är 500mA och max på 700mA om jag minns rätt. Men olika tillverkare har ju lite olika idé om hur marginalerna skall vara.

Känns bra att veta att det går att köra iaf. på 700mA under lite längre tid utan att det går åt skogen.

Blir nog så att jag beställer 50 leds chip i forsättningen. Blir lite dyrt när man byter hela tiden.. Tänkte nog göra ett försök till med ett rgb-liknande chip men jag får se vad det blir.

Har för övrigt ett 90 leds helt utan vita med följade spec. om någon är intresserad:

Channel 1) 10S x 2P 455nm 30-36VDC 700MA

Channel 2) 10S x 2P Green (530nm + 520nm) 30-36VDC 700MA

Channel 3) 10S x 420nm 30-36VDC 350MA

Channel 4) 10S x 2P Red (630nm) + Amber (590nm) 30-36VDC 700MA

Channel 5) 10S x 2P 445nm 30-36VDC 700MA

45mil chip, förutom de röda som är 42mil, kommer ej ihåg exakt vilka tillverkare tyvärr.

Mina Anthias, clowner och sixline wrasse ser fantastiska ut med denna men tyvärr så blir det för mycket disco för mig. Jag hoppades att 630nm ihop med 590nm skulle sudda ut det hela men icke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att när jag pratar om att de tål 700 mA så är det originalet (plus Lumia 5.1) jag pratar om. Alltså de som säljs via AC-RC (förutom Lumia 5.1). Vad de olika copy cats klarar vet jag inte.

Jag har några special 100 LEDs DC med följande våglängder liggande på att bli monterade 2 kanaler 20500 K, 1 kanal 420+430, 1 kanal 445+470 samt mittenkanalen med 630+660 nm. Har inte haft tid men det börjar närma sig ombygge nu

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...