Aquario Postat 18 januari 2015 Postat 18 januari 2015 Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet? Citera
DaTrucka Postat 18 januari 2015 Postat 18 januari 2015 Jag hade nog bara sugit upp fodret med en slang, och gjort ett vattenbyte eller två.Att dra igång en karantän med nytt vatten utan bakteriekultur och hög belastning, som det ju blir, är som gjort för ammoniakspik. Citera
Aquario Postat 18 januari 2015 Författare Postat 18 januari 2015 Har gjort det redan med 90% vatten byte. Ok då kanske jag väntar med karantän karet och gör vatten byte ikväll igen. Väldigt grumligt vatten där i nu. Citera
Fildur Postat 18 januari 2015 Postat 18 januari 2015 Ingen panik, gör som föregående sade. Byt vatten så ofta du orkar närmsta veckorna är ju en bra säkerhetsåtgärd. Märkte du det fort och hann få upp det mesta när du bytte vatten första gången är det hur lugnt som helst. Citera
Aquario Postat 18 januari 2015 Författare Postat 18 januari 2015 ok känns lite bättre nu efter era råd.Tack! Citera
Aquario Postat 21 januari 2015 Författare Postat 21 januari 2015 Det har klarnat upp nu i den lilla burken. Jag har inte behövt använda karantänkaret. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.