Gå till innehåll

Hur gör ni för att se om flödet är bra i hela karet?


peterj66

Rekommenderade inlägg

Jag satt och funderade lite på hur jag skulle kolla att flödet var ok när jag får tummen ur och startar upp mitt planerade Trigon 350.

Min idé var att skapa mitt aquascape, fylla på vatten, sätta igång pumpar och sedan placera ut minibojar på olika ställen i akvariet.

Minibojarna tänker jag att jag gör av en sten, 10 cm fiskelina och en flytande plastkula.

Plastkulan kommer sedan att "sväva" i vattnet förankrad i stenen och tydligt visa var eventuella döda zoner finns.

Då borde jag få en bra bild av hur flödet ser ut och om det behövs justeringar. Dock känns denna metoden lite pillig, så om någon har en

enklare metod så slipper jag gärna handarbetet med minibojarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, premiärpost för mig. :)

Du kan kanske knyta en tunn plastremsa i änden på en pinne som du kan flytta runt i akvariet.

Bra idé, lite smidigare än att pilla med epoxi och fiskelina, så det gillar jag. Kommer nog att kombinera metoderna som nämnts så jag har koll. Min tanke är att köpa en Jebao rw-8 och se om den räcker. Blir det dåligt flöde så får jag komplettera med ytterligare en pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...