Gå till innehåll

Grön Stjärnpolyp (JApanska versionen) ?


elvir

Rekommenderade inlägg

hej

Min gröna stjärnpolyp köpte jag ca 1,5 veckor sedan i Tritonakvarium butiken, Såg en jättefin grön matta och killen som jobbade där klippte en bit av den och jag tog med mig den hem.

Sedan den kom in i mitt kar så har den inte öppnat sig, max jag sett är 5 strån som tittat ut lite.

Idag kom jag hem och den ser ut såhär?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=23t3urp&s=8#.VNtyxS6EPsQ

Den ser ut att dö? :((

jag var på triton igår och såg samma gröna fina matta igen :/ men min ser inte så bra ut.

Vad gör jag för fel?

Jag har bra vattenvärden och alla andra koraller mår bra.

Calcium är på 440

Magnesium är på 1320

Kh är på 9

Nitrat 0

Nitrit har ej kunnat testa men 1 månad sen låg den på mindre än 0.5

Fosfat mindre än 0.025 = 0

Karet har varit igång i 3.5 månader nu och allt verkar må bra.

Koraller:

1 Eyphyllia Gabrens 5 huven mår superbra

Knappar 4 sorter mår riktigt bra bra tillväxt.

1 galaxea har nästan dubblats i storlek sedan köp

1 solkorall som bara öppnar sig kvällstid men mår bra

Vad kan vara fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Min stjärnpolyp tog några dagar på sig innan den slog ut. Provade flytta runt den och tillslut fann min sig till rätta högt upp i akvariet rakt under led-belysningen. Flödet från pump ca 2400 liter/h. Men jag flyttade sedan ner den till mittendelen av akvariet på grund av platsbrist. Nu trivs den fint i något lugnare flöde och något "skuggigare" belysningsläge. Min stjärnpolyp mådde inte bra av sjöstjärnor vilka konstant åt på den. I daxläget visar den fin återhämtning. Mina vattenvärden är ungefär som dina. Salthalten är 1.025 och temp 27. Min gröna stjärnpolyp trivdes/trivs i båda nämda zoner. Belysning 60 w 16.000 k.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en salinitet på 1.026 och tempen ligger på 26 alldeles nyss så har jag installerat maxpect nano, hoppas det blir skillnad från de 3 spot led lights jag har haft förut.

Jag har tagit upp stjärnpolyps mattan vid pumpen så det mesta av det bruna försvann och jag fick även tips om att skrubba den försiktigt med en mjuk tandborste.

nu har jag placerat den högre upp på en sten, där får den ligga i några dar och kanske börja öppna sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna tar upp proteiner lipider och aminosyror direkt ur vattnet. En del av det är spill när fiskarna äter. Det kommer också ut en del beroende på att fiskars näringsomsättning sällan är fullständig. Nu är det inga utpräglade lågnäringskoraller du har men de kanske klara sig i magrare vatten än stjärnpolyperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ok men om jag säger såhär då, jag övermatar absolut inte.. jag matar mina clowner varje dag 1-2 ggr så att de blir runda och goda och tills de inte vill ha mera mat.. jag släpper ner lite i taget så att de hinner äta upp innan maten nått gruset.

korallerna matar jag 1 gång var 3e dag eller varannan dag med ricordea foder som jag blötlägger och lägger häller i.. det cirkulerar en stund och det mesta sugs upp av skummaren antar jag.. mer matning blir det inte förutom ca 12% vatten byte varje söndag..

kan jag tillsätta något då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också för mig att polyperna mår bäst när du har lite mer näring i vattnet.

Min erfarenhet är att dom tycker om när det är lite belastning/nedsmutsning i karet från fiskar.

Det är ju det som verkar nära dom så tror inte nitrathalt på 0 är bra för just polyper, inte dom jag har i alla fall.

Ligger själv på 4-6gr/l i nitrathalt och har en ny polyp som är vidöppen och jätte fin.

Men sedan kan det vara så att den behöver lite tid på sig att vänja sig då dina vatten värden skiljer sig från Tritons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en ledsen polyp du hade :)

Tror det bästa du kan göra är att kolla med Triton exakt vad den behöver tex ljus, vatten flöde, näringshalt etc.

Hur stod den i deras kar?

Högt, lågt, strömt, stilla vatten?

Försökt simulera samma miljö som dom hade.

Har också för mig att det finns vissa arter som behöver matas eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I affären stod den under t5 rör min står under maxpect razor.

Den stod i gruset, med ögonmått samma höjd på karet som min.

Mitt kar skiljer sig nog i vattenflödet, i mitt kar är det bra med flöde medan i deras var det nästan helt still.

Jag ska ta en ny bild när jag kommer hem för att nu ser den inte vidare ut :( jag kanske har skrapat ganska hårt med tandborsten så jag vet inte..det är ju inte världens dyraste korall men det är lätt än av de vackraste imo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom hem idag idag och ser att min stjärnpolyp är helt död..den har inga polyper kvar och korall mattan försvinner hela tiden. Var i en akvarie butik och killen som jobbar där sa att gröna stjärnpolyper trivs i 9 av 10 kar..kan jag verkligen ha sån otur ;(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funserar på nåt som äter dem men har ingen aning

Hmm nu när du säger så kommer jag på att när jag stoppade i korallen i vattnet för första gången så var det massa små kryp räkor? På den men de lämnade korallen efter en dag eller två..jag antog att de åt upp den "mat" som korallen hade med sig i form av alger eller saker de lever av..men de kanske även fick smak för korallen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...