Gå till innehåll

Mitt första saltvattenskar.


rickard81

Rekommenderade inlägg

Nu ska jag starta upp ett saltvattenskar.

Karet är på 275l och jag ska bara köra på LS och fisk.

Tänkte köra på Am midiflotor som skummare och cirka 20-30kg LS berorende på vad jag hittar för pris samt även en Osmos.

Hur stor bör sumpen vara om jag nu ska använda sump vara, har ett 60l kar.

Hur har ni löst ytavrinningen om man inte har sump?

Kanske kan göra ett fack i hörnet som ytavrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar för länken. Vad har du använt för färg när du har målat?

Är 60l för litet som sump grejen är den att karet som jag ska köpa är redan borrat vill jag inte ha de borrat så limmar dom fast glasbitar över hålen.

Nån som har några erfarenheter av aquaclears cirk.pumpar i saltvatten. Har 2st i mitt 540l kar och där fungerar dom bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kör med det hål du har så är det en bra start i denna värd.

Visseligen funkar ytavrinnings boxar bra men nu är ju karet redan borrat. En sump på 60 liter funkar. något som man bör tänka på dock är ifall man får strömavbrott så rinner vattnet tillbaka till sumpen om man ej borrat ett litet hål på returröret vid ytan (3mm) när sedan vattnet i karet når detta hål så suger det luft och häverten bryts.

Ang skummaren så använder jag själv en sådan här. Den är inte alls så bra som den verkar lite bökig att ställa in och få ett bra skum så jag skall byta ut den.

Du kanske kan kolla på en AquaMedic turboflotor till en början eller nån annan skummare. Kolla efter begagnade saker så får du ner kostnaden...

Skall man ha skummaren i sumpen så tar det lite plats ändå så kan du så kanske det ändå är ide att köra med en lite större sump och så sätt få upp vattenmängden i karet

Aquaclears cirkulations pumpar funkar bra även i saltvatten. Kör med minst 10ggr vattenvolymen i karet uppdelat på flera pumpar för att få en bra spridning i hela karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alu-kar borde väl inte vara nåt problem att använda till saltkar eller? fick höra att det kan fälla ut nåt i vattnet.

Wrang: så du rekomondera alltså inte den skummaren. De är ju bra pris på den men jag ska kolla runt lite på andra skummare. Men man kan ju hitta en beganad som sagt var.

Nån som vet om det finns några skummare som inte är så höga, för bänken är ju bara 50 hög och jag tänkte ju ha sumpen under bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya förutsättningar. 275l blev det inget av med. Så nu ha jag hittat ett 240l istället. Belysningen blir 3st T5-rör. Tänkte köra på 20kg LS. Skummare blir än så länge AM midiflotor om jag inte hittar nån annan. Kommer inte köra på sump nu iaf. Tänkte köra på ett fack i hörnet som ytavrinning. Men då är frågan hur fungerar ett sånt fack rent tekniskt hur långt ned ska "kanten" vara? Vad ska jag ha i facket nåt måste ju ta hand om skiten som hamnar där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...