Gå till innehåll

MH fråga!


Halogen

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

nja, ett elektroniskt drivdon driver lampan optimalt för att få rätt spektrum. med ordinarie reaktorer kan det skilja sig ytterst lite mellan olika reaktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Hej,

Som jag har förstått så utvecklar gamla typen av armaturer mer värme och drar mer ström än nya med elektronisk drivdon.

Hur stor är skillnaden i temperaturutveckling och strömförbrukning?(Uppskattning i procent)

i % vet jag inte.

om du tänker dig en reaktor för 36w FD så ger dem en del värme. 10-15% i värmeförlust är en uppskattning.[beror på om det är LLB]

hos MX-reaktorer är förlusten något större än hos lysrör.

men om vi ska jämföra med ett HF-don så är förlustena 3-5% om jag inte minns helt fel. Alltså blir dessa förlusterna till så mycket värme i HF-donen.

så, ja, HF-don blir varma de med, även om det inte är lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK!,

Jag sprang och köpte en modell äldre MH till bra pris(min första). Blev efterklok och börjat fundera om jag varit dumsnål som inte satsat på en nyare med elektronisk "don". Men som jag sa tidigare så får jag uppfattningen att det inte är så stor skillnad förutom storlek och utseende. Och eftersom min tanke är att bygga in belysningen så att den inte syns, så spelar dessa kriterier inte så stor roll.

Man pratar om skyddglas och olika typer av UV strålning och UV filter. På nyare armturer så sitter det skyddsglas, på min finns det inget men däremot så är det den gamla typen av lampa(E40). Har denna typ av lampa inbyggt "filter" i glaset? Eller ska jag kompletera med någon form av glas?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bygger in armaturen så spelar det definitivt roll. De gammla armaturerna ger mer värme än nya med elektroniskt drivdon. De med elektroniskt drivdon har också ofta drivonet separerat från reflektorn med en 2-3 m kabel. Så du kan montera det en bit från akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
OK!,

Jag sprang och köpte en modell äldre MH till bra pris(min första). Blev efterklok och börjat fundera om jag varit dumsnål som inte satsat på en nyare med elektronisk "don". Men som jag sa tidigare så får jag uppfattningen att det inte är så stor skillnad förutom storlek och utseende. Och eftersom min tanke är att bygga in belysningen så att den inte syns, så spelar dessa kriterier inte så stor roll.

Man pratar om skyddglas och olika typer av UV strålning och UV filter. På nyare armturer så sitter det skyddsglas, på min finns det inget men däremot så är det den gamla typen av lampa(E40). Har denna typ av lampa inbyggt "filter" i glaset? Eller ska jag kompletera med någon form av glas?

/ Hälsningar Pär

jag har talat med elingenjörer om detta. de säger att man inte tjänar så mycket på att byte. och personligen håller jag med dem. de elektroniska donen har begränsad livslängd och högt pris så det måste med i kalkylen. sedan får man ju inte bygga/bygga om armaturer själv. inte ens allmän behörig elektriker får det.

E40-socklade MT / ME har inbyggd skydd för UV-strålning i ytterkolven som oftatst är av sodaglas. även vissa Rx7s och TS-socklade Mx har skydd för strlåningen. det skiljer sig från tillverkare till tillverkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK!

Då känns det ändå som ett klokt beslut med tanke på kostnader. Däremot så får man ta i beaktande, den extra värmeutvecklinegn och sätta in fläktar som för bort värmen. Jag har fördelen att akvariet står placerat ca 5 meter ifrån min värmepump som jag kan köra kyla med under varma sommardagar. Så jag tror det kommer att fungera. Vintertid så räknar jag med att det räcker med ett par "datafläktar".

/ Hälsnningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...