Gå till innehåll

Al inte direkt farligt?


freguz

Rekommenderade inlägg

Ser många Triton Lab tester med ganska höga aluminium-nivåer, antingen har man kört mycket med alu remover, eller så har saltet man byter vatten med höga nivåer ibyggt i saltet.

Så jag tänker att då är dessa nivåer inte direkt nåt att oroa sig för?

Om Al var giftigt skulle ju inte saltleverantörerna våga ha aluminium i saltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland är livet roligt och konstigt. Jag Googlade om detta för jag hade för mig att jag läst något om toxiskt i pH över 8. Då fick jag upp detta som jag själv tydligen tidigare skrivit på SG - vilket jag helt glömt av :)

Totalinnehållet av aluminium i vattenkolumnen är helt pH beroende som med minsta koncentrationen kring 8-8,5. Sedan finns det två giftiga former av aluminium som har sina toppar vid olika pH. Al +3 jonen som börjar att förekomma vid ett pH under ca 6,5 och Al(OH4) -jonen som börjar uppträda vid pH kring 8. Mellan dessa pH är det "lösta" aluminiumet till 99 % bundet till DOM (dissolved organic matter = löst organiskt material) och är ogiftigt Eftersom "lösligheten" för totala aluminiumet är som lägst i intervallet 8 till 8,5 så är den ökade andelen av den farliga jonen Al(OH4) (av totalinnehållet) vad jag förstår normalt inte till besvär men jag kommer att vara betydligt försiktigare i framtiden när jag använder aluminiumbaserade preparat. Framförallt inte använda det på rutin och ständigt utan om jag använder det så får det bli när det behövs så totalinnehållet av aluminium inte byggs upp i vattenkolumnen. Artikeln jag hittade visar att procentdelen av Al(OH4) i förhållandet till hela förekomsten av "löst" aluminium i vattenkolumnen stiger väldigt snabbt från ca 5% vid pH 8 till ca 90% vid pH 9. Viktigt är att artikeln handlar om sötvatten och det är en av de få källor jag sett om detta men det gör mig försiktigare. Vilka koncentrationsnivåer vi talar om kan man få från samma artikel där artikellförfattarna refererar till en undersökning som visar att ett totalinnehåll av "löst" aluminium på 300 mikrogram/l (0,3 mg/l) i vattenkolumnen är toxiskt för algen Monoraphidium griffithii vid pH på 8,5.Om man som artikelförfattarna räknar denna giftighet till förkomsten av aluminat (Al(OH4)) så skulle det motsvara ca 0,15 mg/l av Al(OH4).

Den algen som nämns i artikeln reagerar mot Al förekomster på ca 300 mikrogram per liter (mätt på det sätt som Triton redovisar). En snabb genomgång av de tills nu publicerade resultaten visar ett högsta värde på ca 120 mikrogram per liter. Jag vill än en gång uppmana alla att publicera sina resultat i tråden . Den är till god hjälp i fall som detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...