Gå till innehåll

Tyst akvarium?..


Fildur

Rekommenderade inlägg

Är i uppstartsfasen av mitt nya akvarium efter flytt till Trollhättan. Akvariet kommer att bli i vardagsrummet och jag har ett tydligt krav på mig. Det skall vara tyst.

För att lösa detta är min plan följande, har ni tystare/bättre alternativ snälla säg till!!

1. Avrinning: 2 rör ner 1 upp. Membranventil för att ställa in. Hel kortsida som avrinning för att minska porlande och ha från avrinningskam till översta röret bara 5 cm för minimal fallhöjd. (skall rören ner sluta vid botten på sumpen eller mitt i? Har sådant någon betydelse?)

2. Skummare: supermarin 250 med dc pump. Finns det någon som är än tystare?

3. Sen kommer streamers... 4 ecotech 10 quietdrive eller 1 maxspect 150 med nya fästet. Låter maxspecten med nya fästet så pass mycket att den ändå kommer att störa husfriden i vardagsrummet? Någon annan streamer som skall vara riktigt tyst?

4. returpump: jebao dc 5000, Kör silicon slang är planen, är det någon fördel med det om dc pump?

5. Sen kommer en sak jag är lite fundersam kring, skall köra zeovit och vill ha faunamarins automatiska zeoreaktor. Låter den väldigt mycket? Finns det någon zeoreaktor som har en mycket tyst pump som är lätt att ställa in?

Är det något mer som jag har glömt att tänka på för att minska ljud så mycket som möjligt? (display + sump nettovolym 900l, enbart sps)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör själv på herbie. Kan rekommendera att läsa följande http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/

Har mitt kar i vardagsrummet och det är knäpptyst från avrinningen. Det enda jag hör är rw-8 pumparna, men då får jag lägga örat mot karet.

Kör en jebao dc6000 och den låter ingenting. Kör silikonslang 10 cm upp till pvc rör för att förhindra vibrationer etc.

Funderar på en automatisk zeovitpump jag också men tycker de är lite väl dyra i dagsläget. Får väl investera i en sådan när man inte orkar pumpa stenarna längre.

Har du bara en isolerad sumpmöbel borde det vara hur lugnt som helst.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läst igenom din länk. Tack, det är precis så jag har tänkt mig. Nu vet jag också varför rören skall vara ca 2-3cm bara under vattenytan i sumpen och inte ner till botten. Bra läsning!

Mm är i valet mellan 4 rw8 eller 4 quietdrive eller en maxspect. Skulle verkligen gärna vilja höra quietdrive vs rw8 sedan. Är de lika tysta är det ju en rejäl slant att spara in där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...