Gå till innehåll

Tyska webshoppar


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Vill utfärda en liten varning.

Köpte i våras en AM SP3000 doserpump från en tysk webshop. Den gick sönder, det kan ju hända och jag vände mig såklart till sagda webshop för ett garantiärende.

Och döm av min förvåning det har tagit fyra veckor för dem att komma fram till att jag ska skicka tillbaka den på reparation, trots tjat.

Jag insåg iofs fort fakta och köpte en grotech-pump, och körde manuell balling ett tag innan kalkreaktorn nu är igång igen, och visst, man kanske knte kan begära att man får utbytesenhetet över natt för att rädda sitt system.

Men nånstans är det ändå bortanför rimlig gräns att det tar fyra veckor att de ens börjar reagera. Nu får vi se hur många veckor det tar att bura jt motorn i pumpen.

Är även förvånad över hur brutalt de suboptimerar. En pump för mindra än tusenlappen, ut till mig. Rimligen betalar de max 30 spänn för motorn. Kunde de inte bara ha sett till att skicka en ny motor till mig?

Rimligen är väl ansvaret både AMs och webshoppens. Kan tänka mig att AM segar i detta. Och jag kan förstå att det kan vara brist på material att ersätt osv.

Men fyra veckor för att få beskedet att skicka in för reparation!!! Här borde webshoppen kunnat ligga på AM lite mer eller sätta mig i direktkontakt med dem.

Så varning för tyska webshoppar med pressade priser, de nivåerna har förklaringar - minskade kostnader, tex support....

Kommer inte köpa nåt som kan gå sönder från liknande etablisemang igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prata du med shoppen på tyska eller engelska? Jag har viss erfarenhet av att en del ställen har lättare och svarar snabbare om man pratar tyska med de. Det är givetvis väldigt undermåligt speciellt om de har hemsidan på engelska. Men det kan ju hända att deras support personal är dålig på engelska och skjuter på ärendet. Det kan även vara taskig kommunikation mellan de och AM.

Jag jobbar med garantiärenden och reklamationer och på min arbetsplats så har vi helt olika avtal om hur service och icke service sköts med varje tillverkare. Det kan vara vilt olika...

Det i kombination med att du inte bor i Tyskland försvårar det säkert ytterligare... Med det sagt är det ju inte alls någon bra kundvård. Så det är ju ingen ursäkt, låter helt kasst. Måste kosta de massa onödiga kostnader att inte vara lösa ärendet på ett snabbt och effektivt sätt. Många av de som vi köper ifrån är ju väldigt stora och bör vara vana vid att exportera till utlandet och att sådant här kan inträffa.

Men ja, lösa besvärliga garantiärenden på distans är något jag försöker undvika utan brukar se det som en risk att jag får vara min egen garanti när jag köper in grejerna billigt utifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är engelska, de dkriver aldrles utmärkt på engelska när de väl gör det. Har ganska stor erfarenhet av tyskar och engelska har aldrig varit ett problem om de är yngre än 60...

Jag resonerar egentligen som dig. Pumpen slank med en beställning av död sten då jag ändå behövde den.

Numera köper jag all teknik från våra utmärkta svenska affärer och webshoppar. Garantiärenden kan såklart uppstå ändå, men jag känner en större trygghet i att få hjälp på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...