Gå till innehåll

Juwel Trigon 190


puh76

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att bygga om mitt gamla söt till salt. Det kommer att bli ett kar "sump" i bakre delen av akvariet. Jag har beställt glas, liknande bakstycket på aqua medics kar, som jag ska fästa med silikon.

Jag har beställt "död"fossilerad korallsten, några platta döda revstenar, sand, salt, 2 tunze streamers och lite annat smått och gott för en bråkdel av av det kostar här hemma.

Nu står stenen och "mognar" i en 30 liters jäshink med saltvatten, doppvärmare, lite aktivt kol och en streamer. Så nu börjar en låååååååååång väntan, har jag förstått.

Är det någon annan som har erfarenhet av sten som inte kommer från havet utan är bruten i fossilerade rev?

Är det någon som kan tipsa om ett bra sätt att få rent mitt gamla kar utan att riskera att förgifta de nya invånarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina stenar, ser lite mer kompakta ut än den varianten jag köpte från aquaristic. Tror egentligen inte du behöver saltvatten för att få igång bakteriekultur mm. Det går lika bra med sötvatten. Jag körde med sötvatten och bakteriekultur för att snabba på det lite. Sen bytte jag vatten ca var 3:e dag. Bakterierna klarar flytten från sött till salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina stenar, ser lite mer kompakta ut än den varianten jag köpte från aquaristic. Tror egentligen inte du behöver saltvatten för att få igång bakteriekultur mm. Det går lika bra med sötvatten. Jag körde med sötvatten och bakteriekultur för att snabba på det lite. Sen bytte jag vatten ca var 3:e dag. Bakterierna klarar flytten från sött till salt.

Ja jag tar den tid det tar. Jag väntar på glasen från glasmästaren så detta är bara för att "få igång" processen Det är bruten sten från ett fossilerat rev ( http://fish.aquaristic.net/en/Marine-Reef-Rock/Evolution-Reef-Rocks-Box-with-ca.-15-kg.html ), den är lite mer kompakt än levande sten men inte så kompakt som konstgjord akvariesten. Och även jag tycker att den är fin alla bitar ser ut som korall skelett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...