Gå till innehåll

Min rörmask håller på att lämna sitt rör!


Saltaren

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

jo jag har en liten fundering kring min rörmask som tydligen verkar vara i full färd att lämna skeppet om man säger så.

Den sitter på en sten som den själv har valt från början, tryckt ner sin kropp i ett litet hål i stenen.

Den är alltid pigg och med skallen ute, har kvicka reflex om nånting kommer för nära så har inte sett några tecken på att den mår dåligt annars.

Men han håller på stt krypa ur sitt rör med bakkroppen, genom en reva den gjort längst ner.

varför den gör det har jag ingen aning om, kanske nån här vet?

Men bör jag vara orolig? Ska jag själv flytta på den till ett bättre ställe? Kanske i sanden vore bäst för den, men jag har en galen sandvändande goby som bli tokig på allt som ligger på botten och ska genast ta upp det och flytta runt på det.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut.

Tack på förhand!

mvh /Erik

post-8826-14468935755608_thumb.jpg

post-8826-14468935755834_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen expert på rörmask men kan det inte ha varit två i röret från början?

I så fall kanske den ena av dom har växt till sig och vill bygga eget bo?

Så länge fjädrarna är ute så lever den och mår bra och då skulle jag avvakta och se vad som händer.

/Zoltan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade in en morgon och då for han runt i karet som ett sånt maskrosfrö med hela plymen utslagen. Fick tag i han å grävde ner han i sanden på ett lugnt ställe och skaffade en kompis åt han så nu verkar han stortrivas.. Har en sandvändande goby som sagt som kan störa masken lite ibland, men verkar gå bra endå . Slutet gott hoppas jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...