terrang66 Postat 8 april 2015 Postat 8 april 2015 ska få levande sten av en som ska lägga ner sitt akvariummen det har massa grön alger på stenen är det lättast att skrubba stenen eller finns det något annat sättatt få bort algerna Citera
Nikke Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Själv hade jag dödat stenen pga algerna genom att lägga mörkt i en tunna vatten och byta vattnet flera gånger i veckan i ett par veckors tid och sedan mäta. Mene är det det levande du vill ha hade jag skrubbat och hoppats att algerna inte hittar upp igen Citera
stigigemla Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Jag skulle:1. Skrubba stenen i saltvatten.2 . Lägga den i en tunna i totalt mörker i 3 dygn med saltvatten och en cirkulationspump och en dl ättiksprit i vattnet. Kolla varje dag att pumpen inte täppt igen av alger. Det lägre pH:t gör att det löser ut fosfat ur stenen.3. Skölja stenen i saltvatten.4. Lägga tillbaka stenen i den ursköljda tunnan i nytt saltvatten i en vecka. Mät fosfatvärdet efter den veckan.Tänk på att sten med en massa fosfat i kan få igång algväxt i resten av akvariet.Levande sten räknas bland utrotningshotade djur så ta väl hand om den. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.