Gå till innehåll

Osmos och egen brunn


zacke

Rekommenderade inlägg

Fler funderingar runt denna fråga.

Returvattnet, alltså det ej renade, skulle det gå att leda detta tillbaka ned i brunnen, eller är det olämpligt?

När det gäller kommunalt vatten spelar det ingen större roll om man häller ut vatten, men när det gäller egen borrad brun så kan det ju vara skadligt i längden då det kan påverka vattentillgången för den normala förbrukningen.

Nu handlar det väl inte några stora mängder vatten, men jag vill ändå iaf ha lite åsikter.

Är det ett tillräckligt spill från en Osmos för att det skulle kunna påverka helt enkelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men är inte detta en gängse missuppfattning att osmosens returvatten skulle vara smutsigt, det är ju i alla fall renare än det vatten som går in i osmosen, eftersom det passerat partikel och kolfilter.

det förutsätter ju förstås att osmosen inte är en gammal sur bakterieodling!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv brunnsvatten vintertid d.v.s. nu, skulle inte leda tillbaka vattnet i brunnen hursomhelst, en riktig borrad brunn behöver ett konstant urtag för att mer vatten ska rinna till, att leda tillbaka vatten från ytan ser jag ingen poäng med. Möjligen om man bor på Öland, och konstant har vattenbrist och höga vattenpriser på det kommunala vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att det finns flera faktorer att ta hänsyn till.

Nu kommer jag inte ha osmos igång mer än kanske max 1 dygn vecka för att fylla på påfyllnadskärl, +1 dygn månad för vattenbyten kanske, så jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka.

Men det är ju såklart olika för olika områden.

Blir ju till "närheten" av dig jag flyttar B. Conspicillum, flyttar till Svinninge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...