Gå till innehåll

sump till 80 lit nano - tips på lösning önskas


Julgran

Rekommenderade inlägg

Har ett 45 liters + ett 80 lit Molly hotell för att få in rutinerna som saltis.

Nu vill jag lägga till en sump till 80 liters och få plats med en skummare i sumpen (förslagsvis Deltec MC500). Sumpen vill jag ställa i ett skåp under karet. Skåpet ska även fungera som en hjälp för att gömma alla fula kablar.

Själva sumpens konstruktion har jag hittat en massa förslag på när jag sökt på forumet. Alla lösningar för hur man ska få TILL och FRÅN vatten jag sett bygger på större kar så jag har lite svårt att omforma lösningarna så de passar till mitt lilla nano-kar.

Hur kan jag lösa problemet med att få vattnet till sumpen och tillbaka in i karet utan att göra för stor åverkan på huven? (som täcker hela ovansidan idag) Att "dremmla" ett par hål i baksidan av huven är helt ok för att få plats med en FRÅN och en TILL slang (förslagsvis 15-20 mm i diameter). Att ta bort huven helt funkar inte, det förstör "burkens" utseende för mycket.

Hur tycker ni jag bör "tackla" problematiken? Jag känner att jag har fastnat i mitt sätt at tänka, så jag kommer inte på någon bra lösning för tillfället.

Vattnet ska ut ur karet (efter ytavrinningen) genom ett hål ovanför vattenytan längst bak under huven. Vattnet ska sedan rinna ner i sumpen, passera skummaren och sen tryckas upp från sumpen och ner i karet igen. Allt detta utan någon risk för att något suger torrt eller riskerar att översvämma.

Lite råd och tips tas tacksamt emot...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puh, har nu skummat igenom första länken...26 sidor tar lite tid.

Tyvärr funkar inte den lösningen som han har i tråden. Jag har en heltäckande huv på Molly Hotellet som jag vill ha kvar och även om jag hade kunnat ta bort huven så skulle det krävas en ganska stor "påhängssump" för att få plats med en skummare.

Molly Hotellet har redan 3 behållare längst bak där man får plats med krossad ls, aktivt kol, rowaphos, noll nitrat eller vad man nu vill ha. En del i USA har gjort refugium i det mittersta facket och satt en lampa bakom karet (baksidan av karet är åt det frostade, lite transparanta hållet)

Jag vill hitta en lösning där jag med en IN- och en UT-slang kan få vattnet i karet att cirkulera via en sump med en skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en tråd (på reefcentral tror jag det var) om en som har ett "pico" på sitt skrivbord. Borrat i botten till en "moddad" ehim ytterfilter (nya modellen vad den nu heter) Moddad med belysning för refugium direkt i ytterfiltret. Otroligt häftigt.

Tyvärr hittar jag inte länken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla verkligen att du kan borra i detta kar. När jag kollade på detta så såg det ut som om det var helgjutet. Sätter du då en dremmel i detta så kanske det blir sådana spänningar att det spricker allt. Du kanske kan bygga en mini mini ytavrinningsbox som tar från ditt första fack istället!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det går att borra i ett Mollykar. Det är därför jag behöver ha en lösning med två slangar som sticker ut i bakkanten av huven. Jag tror att det utan problem går att göra hål så att en slang 15-20 mm får plats.

Det jag måste lösa är någon slags mekanisk avrinning från bakre facket som med automatik låter vattnet rinna ner i sumpen. (jag har redan en ytavrinning från själva karet till bakre kammarna så vattnet ska ut ur karet när det kommer till tredje och sista kammaren). Det är där jag fastnat lite eftersom dimensionen på slangen inte kan vara så stor och att jag inte kan UT-slangen matad med en pump.

Har ju läst att pump monterad på UT-slangen (ner till sumpen) och en pump monterad på IN-slangen (trycka upp vattnet tillkaret igen) inte är att rekommendera = bäddat för problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ett ihopplock av bilder jag hittade på nätet för att försöka visa hur vattenflödet går idag och varför jag inte kan borra i själva karet eller ta bort huven.

Fack 1 - här sker ytavrinningen idag. Jag har en svamp som tar bort större partiklar innan vattnet rinner ner och över i fack 2

Fack 2 - här har jag en strumpa med aktivt kol och en strumpa med rowaphos som hänger ner i facket med fiskelina. Vattnet rinner sen över i fack 3

Fack 3 - vattnet rinner ner på botten och där har jag pump + värmare.

Min lösning så här långt är att ha en lösning i fack 2 eller 3 som ser till att vattnet rinner ur bakre kanten på karet och ner i sumpen och sen en pump som pumpar upp vattnet från sumpen efter skummaren och som använder det existerande hålet som finns i fack 3 för att sprida ut vattnet i karet igen.

post-1919-14468912310917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag har ett Molly med en egen variant som funkar för mig. Jag har gjort som så att jag tagit en liten mjuk plastbit och satt för nederdelen(upp till hälften ungefär) av insuget till första filterfacket för att "få ner" ytan i filterfacken. Det blir då som ett naturligt fall ner i 1:a filterfacket för ytvattnet. I 2:a filterkammaren har jag kapat en miniflotor, fick även såga lite i mollyt för att jag skulle få ner skummaren. Med plastbiten kan jag sen reglera mängden vatten bak i filterfacken genom att dra det uppåt och nedåt. Så länge returpumpen i filterfack 3 är påslagen blir det ett tryck på plastbiten som gör att den sitter kvar. Det enda problem jag har haft var i början innan plastbiten "växte fast" var när jag bytte vatten i karet och stängde av pumpen. Då flöt plastbiten omkring i karet, men det är bara att sätta dit den igen. Ett litet tips som du kanske kan fila lite mer på.

Mvh Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...