sundvall Postat 20 april 2015 Dela Postat 20 april 2015 hej kommer använda mig av bean animal overflow för att få vattnet till sumpen problemet är att sumpen kommer sitta i garaget alltså på andra sidan väggen av akvariet.är det någon som vet hur lång "rak sträcka" man kan ha från akvariets glas tills det att det går ner??dom inringade delarna på bilden vill jag alltså ha på andra sidan väggen för att få akvariet så nära som möjligt.räcker det att köra med 25mm pvc rör??kommer det att fungera tror ni?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 20 april 2015 Dela Postat 20 april 2015 Jag hade kört med 32 mm på durso röret som ska svälja överskottet från hävertröret för att få det riktigt tyst, annars 25 mm.Kanske inte så dumt att sätta en snabbkopling i varje ända av det horisontella röret. Då blir det lättare att ta bort och göra rent. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mamadubba Postat 20 april 2015 Dela Postat 20 april 2015 Jag ser inga problem med att ha en lång sträcka däremellan. Ska du köra beananimal fullt ut så ska du ha en luftslang från det nedersta röret i bilden ner i avrinningsboxen men det är ju bara ett litet hål extra (http://www.beananimal.com/media/6819/silent-overflow-single-valve-and-elbows.jpg). Möjligen att det tar längre tid att få igång häverten vid avbrott men det har ju ingen betydelse.Hur tjocka rör du behöver beror helt på hur mycket du tänker cirkulera, vilken returpump har du tänkt dig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sundvall Postat 20 april 2015 Författare Dela Postat 20 april 2015 Låter bra var mest orolig att det inte skulle starta. Jo ett litet hål för luftslang är med i beräkningarna. Returpapper har jag ingen ännu men ca 2000l/h är väl normalt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 20 april 2015 Dela Postat 20 april 2015 Blir en rätt svag returpump om det är lite krökar. Beror iofs på hur mycket höjdskillnad det är också. Men långa rör ger ju en viss resistans också. Beror lite på storleken på akvarium också. Kanske en Jebao dc-3000? Ställbar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sundvall Postat 20 april 2015 Författare Dela Postat 20 april 2015 Absolut kommer den och räcka tror du manks eller ska jag ta en ännu större om den ändå går att ställa tänkte jag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 20 april 2015 Dela Postat 20 april 2015 Det finns ju den nya modellen dct 4000 också. Finns bla på fish-street. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sundvall Postat 20 april 2015 Författare Dela Postat 20 april 2015 Såg dct 4000 modellen nu. Verkar helt ok kostar inte så farligt heller så den får det bli ☺ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sundvall Postat 20 april 2015 Författare Dela Postat 20 april 2015 Jag ser inga problem med att ha en lång sträcka däremellan. Ska du köra beananimal fullt ut så ska du ha en luftslang från det nedersta röret i bilden ner i avrinningsboxen men det är ju bara ett litet hål extra (http://www.beananimal.com/media/6819/silent-overflow-single-valve-and-elbows.jpg). Möjligen att det tar längre tid att få igång häverten vid avbrott men det har ju ingen betydelse.Hur tjocka rör du behöver beror helt på hur mycket du tänker cirkulera, vilken returpump har du tänkt dig?Kan ju kanske köra slang biten i väggen annars då kanske man kan få en lätt sluttande vinkel på det. Sträckan mellan akvariet och genom väggen är kanske 50-70cm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.