Gå till innehåll

bean animal overflow


sundvall

Rekommenderade inlägg

post-8259-1446893580496_thumb.jpg

hej kommer använda mig av bean animal overflow för att få vattnet till sumpen

problemet är att sumpen kommer sitta i garaget alltså på andra sidan väggen av akvariet.

är det någon som vet hur lång "rak sträcka" man kan ha från akvariets glas tills det att det går ner??

dom inringade delarna på bilden vill jag alltså ha på andra sidan väggen för att få akvariet så nära som möjligt.

räcker det att köra med 25mm pvc rör??

kommer det att fungera tror ni??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört med 32 mm på durso röret som ska svälja överskottet från hävertröret för att få det riktigt tyst, annars 25 mm.

Kanske inte så dumt att sätta en snabbkopling i varje ända av det horisontella röret. Då blir det lättare att ta bort och göra rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga problem med att ha en lång sträcka däremellan. Ska du köra beananimal fullt ut så ska du ha en luftslang från det nedersta röret i bilden ner i avrinningsboxen men det är ju bara ett litet hål extra (http://www.beananimal.com/media/6819/silent-overflow-single-valve-and-elbows.jpg). Möjligen att det tar längre tid att få igång häverten vid avbrott men det har ju ingen betydelse.

Hur tjocka rör du behöver beror helt på hur mycket du tänker cirkulera, vilken returpump har du tänkt dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir en rätt svag returpump om det är lite krökar. Beror iofs på hur mycket höjdskillnad det är också. Men långa rör ger ju en viss resistans också. Beror lite på storleken på akvarium också.

Kanske en Jebao dc-3000? Ställbar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga problem med att ha en lång sträcka däremellan. Ska du köra beananimal fullt ut så ska du ha en luftslang från det nedersta röret i bilden ner i avrinningsboxen men det är ju bara ett litet hål extra (http://www.beananimal.com/media/6819/silent-overflow-single-valve-and-elbows.jpg). Möjligen att det tar längre tid att få igång häverten vid avbrott men det har ju ingen betydelse.

Hur tjocka rör du behöver beror helt på hur mycket du tänker cirkulera, vilken returpump har du tänkt dig?

Kan ju kanske köra slang biten i väggen annars då kanske man kan få en lätt sluttande vinkel på det. Sträckan mellan akvariet och genom väggen är kanske 50-70cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...