Gå till innehåll

Har nu börjat med doserpump på FM ultra bak. Rätt dosering???


Andrebjarn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nu köpt en doserpump http://www.drakfisken.se/doseringspumpar/1809-grotech-tec-1-ng.html och vill dosera 1 ml per dag. Jag har kalibrerat den om vill bara säkerställa att jag angett rätt dosering (är nästan säker men vill ju inte att hela karet ska krascha om jag tänkt fel). det står 011d, det är väl 1 ml en gång om dagen va???

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Det känns tryggt att få höra. Kommer första dosen 24 timmar efter att jag startat pumpen?

Ja, exakt. Den här pumpen är lite dum i och med att doseringscykeln alltid startar om så fort man ändrar något på den (förutom doseringsmängd), men kollar man bara på klockan efter varje gång man rört något så vet man när nästa dos kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Lite uppdatering på min Ultra Bak-dosering som kolkälla föratt sänka mitt nitrat.

Jag har nu kört på detta sätt i snart tre månader och har fortfarande inte fått ned nitraten till önskad nivå. Posfaten är låg och bra. Jag har ett akvarium på totalt 315 liter och nuvarande dosering jag kör är 1,5 ml per dygn. Det står dosering 2-5 ml per dygn på 1000 liter. Då mitt är lite mindre än en tredjedel uppfattar jag som 1,5 ml per dygn är max, men jag får ändå inte ner nitraten. Tycker ni att jag ska prova att gå upp på 2 ml/dygn?

Era åsikter tages tacksamt emot.

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för värde på fosfaten och nitraten?

Det är nämligen så att det måste finnas fosfat tillgängligt för bakteriefloran, annars kan dom inte tillgodogöra sig nitratet.

Spelar ingen roll hur mycket kolkälla man häller i om N/P balansen är för skev.

Annars bör dosen på kolkällan vara precis under den mängd som ger en vit bakteriehinna på rutorna.

Dvs öka dosen försiktigt med några dagars mellanrum, tills det börjar bildas en bakteriehinna, sänk då dosen lite.

Men ta det väldigt försiktigt.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...