Gå till innehåll

Kickstarta ytterfilter


rolnor

Rekommenderade inlägg

Går det? Jag tänker prova symbiont i ett ytterfilter och undrar om mam kan köra en hög koncentration easystart i en liten volym vatten genom filtret och vill då att nitrifikationsbakterierna fäster bra på filtermediet. Om man gör så kan man mata bakterierna med t.ex. socker för att dom ska föröka sej? Slänger ut frågan, kanske är heltokigt. Ska tillägga att jag avser använda vatten från mitt akvarium som har ganska hög nitratnivå just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kickstarta mitt nanoteknik kar med vatten från annat kar med väldigt hög nitrat (över 100ppm) samt mängder med nitrifikationsbakterier , vid uppstarten skenade nitrit långt över mätbar skala pga något i nya levande stenen. Efter kickstart (2dl sand och 2dl vatten + dubbel dosering av microbee lifts startbakterier) så gick nitrit ner på några få dagar till mätbara värden och sen till "normal" uppstartsfas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, jag har installerat ett stort ytterfilter nu ch doserar easystart morgon och kväll, nitrit är ingen fara men kan jag få ned nitrat också på det här sättet? Det jag tänker är att ytterfiltret ska bli en bra anaerob miljö, jag har laddat det med symbiont filtermedia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...