BAminoff Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 Hjälp min vackra stora borsmask terrades av en frökenfisk som absolut skulle bygga nåt där han var stort arbete med att bära sten. Snälldumma jag skulle flytta masken plopp sa det och så flög han ur röret hur får jag in honom igen? Har stoppat in så mycke jag kunde i röretoch lagt honom i en påse vatten i akvariet.Ser ut som han försöker ta sig in igen.MVH BA Citera
Ingvar Hellmalm Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 Menar du bostmask? inte rörmask? Rörmaskarna bygger ett nytt rör om de är friska och får vara i fred. Citera
BAminoff Postat 18 november 2005 Författare Postat 18 november 2005 Det låter ju logiskt eftersom han bor i ett rör .Han kröp in igen i sitt rör och jag satte ner honom i karet hoppas att han inte är skadadad av min omilda behandling.MVH BA Citera
stigigemla Postat 18 november 2005 Postat 18 november 2005 Om rörmaskar kryper ur rören har det i allmänhet med vattenkvaliteten eller cirkulationen att göra. Masken lämnar sitt skydd mot rovdjur endast som en sista utväg för att överleva. Har man ett djupt sandlager av finkornig sand kan masken gräva ner sig på ett bättre ställe för att så småningom bygga upp ett nytt rör. Citera
BAminoff Postat 19 november 2005 Författare Postat 19 november 2005 Det värsta rovdjuret var ju jag som nog på något sätt slet röret av honom. Dåligt samvete. Han verkar må bra nu. Tack för informationen jag har mycket att lära.MVH BA Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.