Gå till innehåll

Slippa använda kalkvatten


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Jag har ett antal frågor som jag hoppas att ni mer kunniga kan hjälpa mig med.

Jag tycker att det är krångligt och slabbigt att hålla på med kalkvatten o jagvill helst slippa det

som jag har förstått det så är kalkvatten mest till för att höjja ph o inte så mycket till för att få upp kalciumhalten i vattnet.

jag funderade på om jag i stället kunde byta ut vatten istället för att hålla ph på en bra nivå

jag har ph 8.4 i kranen där jag bor men bara 4 i KH

jag tänkte man kunde tillsätta kalciumklorid för att hålla kalciumnivån på en bra nivå.

o därmed slippa slabbet med kalkvatten "JAG VILL INTE KÖPA EN MIXER HELLER"

Snälla ge mig råd om hur jag ska göra.

och hur många procent av vattnet borde jag byta ut i så fall i månaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör inte med kalkmixer eller reaktor utan tillsätter Tropic-Marins Bio-calsium istället via en doserpump. Mina värden för PH, KH, CA håller sig stabilt där dom ska. Jag brukar byta ca 30% / månad, eller så kan du byta 10% / vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan som jag förstår så är du ute effter att hålla ett stabilt PH.

Ditt ph kommer inte ändras om du tillsätter avdusnstat vatten med ett PH på 8.4

så länge du inte tillsätter nån syror vilket man inte brukar =)

för att hålla kalciumnivån på rätt nivå går det bra att tillsätta kalciumklorid och om du bara vill byta vatten för att hålla en CA nivå på ca 400 så kan du nog behöva byta en hel del kanske 100% om du har bra med ljus och mycket djur som förbrukar CA

ang ditt KH så borde du höja det lite tex med nån buffert eller bikarbonat.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok så jag behöver igentligen inte byta nått vatten eller mycket lite mao om jag tillsätter calciumklorid i rätt mängd.

över till nästa två frågor.

hur mycket calciumklorid ska jag tillsätta per avdunstat vatten samt hur mycket bikarbonat ska jag tillsätta för att höjja kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste är väl ändå att byta vatten typ 20% i månaden fördelat på ett par tre gånger.

du exporterar oönskade ämnen i vattnet, samtidigt som du tillför det som förbrukas i spårämnen och annat.

Om man håller en salthalt på 1.025 så håller åtminstone kvalitets-salten för revakvarium en kalciumnivå som är ok för stenkoraller också.

Men man brukar få tillsätta lite calcium åndå,beroende på förbrukningen.

jag tycker man ska unvika tillsatserna i chlorid-form om man inte har ett väldigt lågt Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tack för svaren! som det ser ut nu så dunstar det ca 3 liter per dygn

Jag skulle ju vilja kunna blanda till vatten som man kan tillsätta eller bara o som man kan förvara ett tag i en dunk tex kalkvatten fäller ju ut karbonat direkt plus att det är frätande o jobbigt att använda.

Jag använder reef crystals salt det är bra till koraller har jag hört höggt calciumvärde. jag vill kunna ha en dunk med vatten som sakta rinner ut i sumpen så jag slipper mer pumpar o nivåkontakter o skit.

tror ni jag skulle klara mig om jag tillsatte kalkvatten typ en gång i veckan o sen toppade med vanligt vatten bara.

jag funderar på om jag måste höja KH med det ligger ju på 4 i kranen och ph på 8.4 i kranen

Ge mig mer kött på benen

jag använde en öppen behållare till kalkvatten o det fällde ut mycket

jag läste nånstans att man kunde ta en petflaska på1.5 liter o blanda kalkvatten i o sen låta droppa i eller en på 2 liter kanske.

hur länge kan man spara kalkvatten i en behållare utan att det blir dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten varning för att tillsätta kalciumklorid. Efter att ha tillsatt i 8 mån så fick jag en våldsan krasch troligen för att kloridvärdena blev för höga. Använd i stället s.k. biocalsium som inte innehåller klor. I övrigt så tror jag att regelbundna vattenbyten ordnar biffen och dessutom ordnar andra faktorer. Det är den metod jag använder i dag efter 20 års trixande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten varning för att tillsätta kalciumklorid. Efter att ha tillsatt i 8 mån så fick jag en våldsan krasch troligen för att kloridvärdena blev för höga. Använd i stället s.k. biocalsium som inte innehåller klor. I övrigt så tror jag att regelbundna vattenbyten ordnar biffen och dessutom ordnar andra faktorer. Det är den metod jag använder i dag efter 20 års trixande.

Tillsätter du inte någonting utöver extra vattenbyten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok så ni tror jag skulle klara mig genom att bara fylla på det avdunstade vattnet med kranvatten och byta 20% i månaden?

jag kör ju med skummare med så byta så lite vatten som möjligt skulle ju vara bra.

och så kanske jag kunde fylla på med kalkvatten nån gång i veckan

en annan fråga är hur mycket bikarbonat behöver jag ha i för att höjja kh till en bra nivå då?? eller höjs den med när man byter vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag måste säga det att sedan jag satte in en kalkmixer för drygt månaden sedan så har jag inte behövt tillsätta något annan form av Ca höjande. Tvärt om så kan jag inte låta all påfyllning gå genom mixen för då ökar Ca med ca 10-15 i veckan.

Nu har jag i o f inte så mycket stenkoraller men tidigare skönk Ca med ca 20-25 i veckan om jag inte tillsatte något.

Jag har inget problem med att Ph'n stiger för högt så länge som jag inte fyller på mer än vad som krävs för att hålla Ca konstant.

Jag ser stor skillnad på några av mina mjukkoraller. De trivs betydligt bättre med jämn Ca i karet än att jag tillsatte Ca höjande en eller två ggr i veckan.

Det skall förr eller senare in doseringspumpar för Kh och Mg. Sedan tror jag att jag är rätt så nöjd med det tekniska för spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...