Gå till innehåll

Min första hjärnblö...Mitt första akvarium!


Lille Skutt

Rekommenderade inlägg

Hej på er allihop och trevligt att vara här! Börjar med att säga att jag är inte den som skriver så ofta utan läser hellre vad andra skriver men jag ska göra ett tappert försök att roa någon med tålamod ;)

I ca 10 år har jag velat ha ett saltvattensakvarium och i April i år så tog jag steget dock inte så stort och köpte ett begagnat Lido 120 med div tillbehör som skummare och osmosfilter och satte igång helt enkelt.

19/4 fyller jag karet och blandar saltet för att dagen efter dra iväg och köpa lite begagnad levande sten som skickades i med ett huj! Fick även med ett gäng turbosniglar och ett par eremiter i köpet vilket uppskattades såklart. Går ju bra det här eller hur?

Veckorna går och jag mäter vattenvärden som om jag skulle ha nån skruvad fetisch men jag vill verkligen inte ha för bråttom innan värdena ser bra ut vilket dom såklart inte gör med nitrat över 50 och en hel del fosfat som grädde på moset men men jag har tålamod................

Kör 20% vattenbyte varje vecka. Går nitratet ner? Svar nej! Tillbaka till skolbänken för att läsa vad jag ska attackera problemet med! Läser mig till att begagnad sten kan lagra på sig fosfat och nitrat som kommer ta tid att fixa till... SUCK! Nåja jag ger mig inte än och frågar Mattias på Triton om råd varpå han ställer en motfråga: Har du mätt osmosvattnet? Svarar ju självklart har jag gjort det! Det var jag säker på eller? Jag börjar tvivla och åker hem och mäter och får såklart duktigt med utslag på nitrat varpå nya osmosfilter fixades medans blixten stod stilla! Det var ett problem löst så nu ska jag bara jobba ner nitratet till en mer passande nivå men nu vill jag inte vänta utan köpa nåt kul djur!

Valet vart 2 st pepparmintsräkor då jag fick med massa glasrosor på stenen så 2 flugor i samma smäll! Saltfebern har mig nu och jag vill bara ha mer och mer men lyckas lägga band på mig... Nä jag måste ju köpa sån där fin vit levande sand såklart för glasbotten är inte så snyggt att titta på så sagt och gjort....

Döden kommer på besök några dagar senare och tar en av turbosniglarna och jag panikmäter alla värden och dom är inom ramarna förutom fosfat och nitrat. Hmm dom kanske inte klarade flytten eller så hade den levt klart helt enkelt. En av eremiterna som innan varit full fart på ligger på samma ställe i 2 dygn så man börjar ana oråd så jag sätter mig ner och tittar noga på han och upptäcker att ena klon är trasig och ihålig? Sätter ansiktet mot glaset för att se bättre och då kommer det ut nåt djur ur klon som skjuten ur en kanon försvinner den in bland stenen innan jag han se hur den såg ut men jag kan säga att jag fick ingen bra känsla i kroppen.

Dagen efter är eremiten död och ytterligare en snigel så jag håvar upp dom och lägger dom i en burk med sötvatten för att titta lite närmare och ett 20 tal av dessa snabba kräk som jag såg tidigare rusar ut ur skalen på snigeln! Jaha då var det dags för att lägga upp en bild på saltguiden och fick tipset att googla Isopod. Japp det var det och den dåliga sorten också! Det går strålande det här måste jag säga efter ha läst om dom och skickar ner fällan som ska fånga dom.

Lyckas fånga ett 40 tal utöver dom som kom ur snigeln jag håvade upp och såg inte till dom på över en vecka trots fälla med smaskigt räkvatten och tänker ÄNTLIGEN ska jag köpa min första fisk!

Det fick bli en sandvändare modell Valenciennea puellaris som får rota runt och hålla ren sanden. Han levde 48 timmar....

Vad hände? Jo jag köpte en kamikazefirre som hoppade ur såklart medans jag var inne i stan och spelade lite biljard. Lock? Nä det var ju en sandvändare och det hörs ju på namnet? Sand=på botten så varför ha lock?

Jo hej du....

På det igen och nu med lock! Köpte även en boxarräka för nu jävlar har tålamodet tagit slut! Kör ett par veckor och allt verkar frid och fröjd förutom att ett par sniglar gått åt men kunde inte hitta nåt att skylla på denna gång.

Nu i helgen vart det en ny firre modell Nemateleotris magnifica och jag vart påmind om varför jag ville ha ett saltakvarium för det är ju helt sanslöst vad vackert det är men den känslan försvann i samma andetag då jag fick syn på dessa mindre trevliga små parasiter igen mellan glaset och filterboxen... Fick även syn på ett par mindre räkor som jag inte sett tidigare? Ser jätteroliga ut och har som små boxhandskar på benen längst fram! Vad kan google säga om dessa då? Fanns 2 alternativ varav det ena var bra och det andra anu... mantis.

Om du orkat läsa ända hit så kommer nu anledningen till att jag valde att skriva detta överhuvudtaget.

I morse så smyger jag in med min röda ficklampa innan jag går till jobbet för att kolla att ingen i karet har nåt hyss för sig och hittar inte min sandvändare? Letar överallt men kan inte hitta han på sina vanliga gömställen men men han har väl hittat nåt nytt ställe...

Kommer hem på lunch kl 09 och tänder lampan och ja jag har lunch den tiden men hittar han inte!? Vart fan har han nu tagit vägen!?? Ingen fisk så nu vart det hem pronto efter jobbet och började riva i burken och plocka ur all sten då jag trodde han fastnat nånstans men nope ingen firre i akvariet! På golvet? Nä för nu har vi lock på serru!

Kan han tagit sig in i filterboxen? Finns bara ett litet hål på ovansidan men ser det som högst osannolikt men ser efter ändå.. Nej han var inte där heller!

Kände viss hopplöshet och funderade en sekund om jag borde fortsätta med det här? Verkar inte gå som jag tänkte men jag har ju en firre kvar plus resten av mina små kompisar och det är dags för mat så in och av med pumpar och skummare och i med maten... DÅ hör jag det omisskännliga ljudet av plaskande fisk!! Hur är det möjligt då fisken nästan är nere vid botten? Måste hört fel men står kvar och tittar och hör det igen!? Han var inte i filterboxen och i skummaren (Tunze 9004) kan han ju inte ta sig in i? Lyfter av skummarkoppen för att vara säker och jodå där ligger min sandvändare Herbert och blängde på mig! Hur kom han in? Jo det finns ett halvmåne format hål undertill och den lilla jäv.. lyckades pressa sig in där och har legat och badat jacuzzi i ett dygn på Tunze spa anläggning! Jodå han lever, äter och är så nöjd så!

Så vad vill jag säga med allt det här? Jo att jag är helt såld på det här för det är HELT fantastiskt vackert att titta på och se och lära sig om alla dessa fantastiska djur som finns på reven trots lite grus i maskineriet men skam den som ger sig! I höst hoppas jag att jag är igång med mina större planer på ett kar på 4-500 l med sump om inget oförutsett inträffar förstås. Går allt i lås så ska jag försöka posta lite bilder på det.

Tack för alla ni med lång erfarenhet och kunskap som delar med er så färskingar som jag själv slipper göra alla misstag som går! Alla tips mottages tacksamt helt klart!

Ha det så länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen :)

Mycket motgångar på en gång. Bra att du inte ger upp, kämparanda är nåt som krävs för att vara framgångsrik och långvarig i hobbyn.

Själv fick jag rådet när jag startade att det enda man behövde göra var vattenbyten. Generellt ett bra råd, om det inte vore för att saltfabrikanten gjort en dålig batch salt med katastrofvärden. Blev en erfarenhet det med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen :)

Mycket motgångar på en gång. Bra att du inte ger upp, kämparanda är nåt som krävs för att vara framgångsrik och långvarig i hobbyn.

Själv fick jag rådet när jag startade att det enda man behövde göra var vattenbyten. Generellt ett bra råd, om det inte vore för att saltfabrikanten gjort en dålig batch salt med katastrofvärden. Blev en erfarenhet det med

Även motgångar är en del av det roliga för jag skulle tröttna på 5 röda om det vore lika enkelt och underhållsfritt som att hänga en tavla på väggen.

Jaså du säger att salttillverkarna kan sjabbla också? Hade inte ens tänkt på det så då kan jag säkert pricka av en sån fadäs om en vecka eller så:smiley9:

Tackar alla för ert stöd och tips och kul att ni orkade traggla er igenom all text.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kanske tror att det jag skriver nu inte kan vara sant men jag ska försöka bifoga en bild också...

Kommer hem och vilken av mina invånare är spårlöst borta? Jodå min sandvändare såklart så jag kollar givetvis skummaren men nej nej nej han har hittat på nåt nytt denna gång tydligen! Kollar bland stenarna länge och väl för nu tänker jag inte riva hela burken direkt men ingen lycka... Då tittar vi på golvet trots att jag har lock men jodå där låg han torr som fnöske dvs stendöd!

Han har alltså lyckats trycka sig emellan glaset och skummaren som sitter med magneter och är ja max 1 cm och tagit sig ut genom hålet på baksidan av glaset som är till för kabeldragningen! Ni som vet hur ett Lido ser ut vet säkert vad jag menar men seriöst nån måtta får det väl vara!? Jag tror nog att det ska modifieras lite med den bästa uppfinningen silvertejp och åka och köpa en ny kamikaze puellaris och se vilket kreativt sätt han har ihjäl sig själv på? post-8950-14468936024533_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hahaha, sandvändare är tyvärr hopplösa. Har dock inget lock på mitt kar. Men har sarg, har provat 2 stycken. Båda två har fått för sig att göra en kamikaze dykning ner på golvet. Totalt hopplösa, De säger att gräset är grönare på andra sidan men man kanske ska se till så att där är vatten på den sidan haha ;).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hahaha, sandvändare är tyvärr hopplösa. Har dock inget lock på mitt kar. Men har sarg, har provat 2 stycken. Båda två har fått för sig att göra en kamikaze dykning ner på golvet. Totalt hopplösa, De säger att gräset är grönare på andra sidan men man kanske ska se till så att där är vatten på den sidan haha ;).

Well jag tänker inte bli besegrad av en fisk så jag ska köpa en ny men nu har jag skaffat en screen frame som jag ska montera nät i så jag slipper heltäckande lock och hålen för kablarna är numer igensatta så nu får dom gnaga sig igenom glaset för att ta sig till golvet men nu kanske man inte ska jinxa för då är det väl precis det som händer;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fireworm? Fick syn på denna idag och har läst lite om dom och det finns en variant som tydligen är mindre intressant att ha i karet men jag är inte säker på vilken det är så om någon vet eller ännu bättre bor i södra sthlm och kan komma förbi och peta på den med fingrarna och berätta om den sticks?:skrattar:

post-8950-14468936038457_thumb.jpg

post-8950-14468936038684_thumb.jpg

Ber om ursäkt men Iphone är det ända jag har att tillgå så bilderna blir ju därefter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte väl kanske uppdatera lite med några bilder på hur burken ser ut idag och vad som finns i den efter 3 månader och 10 dagar.

Det har gått tämligen bra den sista tiden med det mesta och efter ett nät placerats över burken så har inga invånare lyckats rymma! Dock så har jag skippat köp av Kamikaze sandvändare och det är jag bara glad över då jag slipper sitta och titta på en konstant sandstorm. Och så köpte jag min första korall dagen efter midsommar ganska precis 3 månader sen jag sparkade igång:ler:

Har fångat sisådär ett 100 tal isopods sen jag började med fälla men dom visar tyvärr inga tecken på att ta slut...

Så det som finns på revet idag är:

1 st månsnigel (27/6-15)

3 st turbos (1 av 13 klarade sig sen starten så köpte 2 till så han slipper städa allt själv)

2 st pepparmintsräkor (9/5-15) som förövrigt släppte ut galet mycket yngel för en vecka sen.

2 st eremiter (20/5-15)

1 st eldgoby (6/5-15)

1 st yellow prawn goby eller bluespotted watchman goby då jag är lite osäker på vilken det är?

1 st pistolräka (tror att det är en tiger snapping shrimp men igen något osäker)

2 st clowner (19/6-15)

1 st hammer coral Euphyllia ancora? (20/6-15)

Ber om ursäkt då Iphone är det enda att tillgå för tillfället..

post-8950-14468936075289_thumb.jpg

post-8950-14468936074658_thumb.jpg

post-8950-14468936074872_thumb.jpg

post-8950-14468936075081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...