Gå till innehåll

Peyssonnelia capensis (lime red alga), råd??


bigfish

Rekommenderade inlägg

Hej

Har fått en alg i akvariet som jag skulle vilja veta lite mer om. Identifierade den på reeflex som Peyssonnelia capensis (lime red alga), rätt eller fel??

Letat på nätet och inte hittat någon fisk eller annat levande som skulle kunna hjälpa mig att håll algen på ”rätt nivå”! För närvarande är det inga problem, men jag vill inte släppa algen för långt. Mina ”invånare” har tydligen inte algen på sin matsedel, utan ignorerar den fullständigt.

post-9007-14468936039922_thumb.jpg

Samtidigt vet jag inte varför algen dykt upp, och att den verkar trivas?

Mäter regelbundet;

Salthalt – refraktometer

NO2

NO3

KH/Alk

PO4

PH

Värdena ligger bra hela tiden, utom en liten topp av nitrat i dagsläget.

Behöver jag kolla nåt mer som är viktigt?

Använder alltid osmosvatten

Kör med UV-anläggning

Ozoniator

Skummare i sumpen

Har bra cirkulation i karet.

Tar gärna emot tips vad jag kan göra för att inte algen ska sprida sig för mycket!

Akvariet har varit igång i ca 5 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Är algen mjuk och slemmig? Ligger algen som ett täcke på stenar och sand? Det kan vara cyanobakterier och dessa brukar städpatrullen inte röra. Färgen på algen är djupt röd/lila/brun/grönblå? Försvinner den nattetid i gruset? Går lätt sönder i mindre bitar? Om det är cyanobakterier finns åtgärder att vidta. Kolla upp mitt förslag och återkom om det verkar stämma.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ante

Tack för ditt svar. Algen är mjuk helt klart och lossnar i små bitar när man lyfter på den. Sen har den börjat "skjuta ut" trådar också!!!! (se bild).

Däremot finns den inte i sanden utan bara på LS och korallerna. Färgen är djup röd/lila. Slemmig, svårt att avgöra. Men tar man upp den och rullar mellan fingrarna så känns den inte direkt slemmig.

Sen har det också dykt upp gröna bubbelager!!! Har läst på forumet att dom kan bekämpas med Mithrax.

Jag har obalans mellan PO4 som ligger på 0, men nitratet ligger lite högt, som jag nu försöker få ner med NO3:PO4-X. Kan obalansen va orsaken till algangreppen???

Eller är det nåt annat. Och hur får jag i så fall bukt med dom????

Annars har jag bra värden. Kanske jag behöver testa nåt annat också än jag gör i dagsläget, se ovan?

post-9007-14468936048051_thumb.jpg

post-9007-1446893604783_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tycker det ser ut som cyanobakterier. De dyker upp i både etablerade och nyetablerade akvarier. Min erfarenhet är att snabba svängningar gällande fosfat och nitrat åt båda håll är en del i problemet. När jag använt kolkälla och nitrat samt fosfat snabbt har ändrats, uppstår problemet med cyanobakterier hos mig. Men det är min erfarenhet. Det är möjligt att konkurrensen upphör gällande näring, vilket kanske gynnar just cyanobakterier.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det jag har gjort för att bekämpa cyanobakterier har skett på olika sätt.

Första gången lät jag det gå för långt, cyanon tog över akvariet helt. Doserade till slut ett medel för att få bukt på problemet. Hade då provat mörkläggning. Andra utbrottet sög jag ut cyanon direkt via små delvattenbyten. Sedan tog normal flora över och cyanon försvann.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Cyanon är väldigt nyckfull och komplicerad. Den har överlevnadsstrategier och kan bilda sporider när omständigheterna är ogynsamma. Vid mörker då fotosyntesen ej fungerar verkar cyanon enligt studier kunna fermentera och få näring på detta sätt. Vid mitt andra tillfälle med cyano (2 år sedan) tog jag det lugnare med "panik" åtgärder. Använde mig av delvattenbyten, sög då ut allt jag kom åt. Behandlade också med väteperoxid lokalt, små doser för att verkligen få bort cyanon. Du nämde skevhet mellan nitrat och fosfat, det kan troligtvis påverka cyanotillväxt. Så min erfarenhet är skevhet och eller snabbt ändring gällande fosfat nitrat nivåer. Detta ändrar konkurrensen om levnadsutrymme där cyanon tillfälligt blir vinnaren.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det jag skrivit ovan är min erfarenhet och observationer. Det är omöjligt att dra någon slutsats om vad som fungerar? Hur det fungerar? Jag har läst en svensk studie om cyanobakterier och algerna är verkligen nyckfulla med vad som verkar vara olika strategier. Att sedan föra över detta till våra akvarier gör det hela svårare. Men mekanisk bearbetning i samband med vattenbyten är en strategi. Tålamod är också viktigt, panikåtgärder löser inget i långa loppet. Snabba lösningar finns men då finns grundproblemet oftast kvar. Mina inlägg kanske kan ge några infallsvinklar eller ideer om hur du ska angripa problemet? Bubbelalgen har jag för mig är en tålig alg, vilken klarar av många olika levnadsbetingelser.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ante

Tack för ditt svar. Algen är mjuk helt klart och lossnar i små bitar när man lyfter på den. Sen har den börjat "skjuta ut" trådar också!!!! (se bild).

Däremot finns den inte i sanden utan bara på LS och korallerna. Färgen är djup röd/lila. Slemmig, svårt att avgöra. Men tar man upp den och rullar mellan fingrarna så känns den inte direkt slemmig.

Sen har det också dykt upp gröna bubbelager!!! Har läst på forumet att dom kan bekämpas med Mithrax.

Jag har obalans mellan PO4 som ligger på 0, men nitratet ligger lite högt, som jag nu försöker få ner med NO3:PO4-X. Kan obalansen va orsaken till algangreppen???

Eller är det nåt annat. Och hur får jag i så fall bukt med dom????

Annars har jag bra värden. Kanske jag behöver testa nåt annat också än jag gör i dagsläget, se ovan?

[ATTACH=CONFIG]127718[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]127719[/ATTACH]

Hej! Läs mina ovanstående kommentarer. Blev röriga ser jag :) Skrev dem men blev avbruten hela tiden, därav upprepningarna :)

Tycker att ämnet cyanbakterier är intressant men det är svårt att förmulera sig vettigt i skrift :) Läs och begrunda det jag skrev.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Supertack Ante

Jag suger i mig som en svamp av dina kunskaper, och är oerhört tacksam för dina synpunkter/råd. Jag ska koncentrera mig att få balans i första hand, och sedan försöka ta bort "angreppet" mekaniskt, så får jag se hur det utvecklar sig.

-thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Balans och stabilitet är viktigare än perfekta värden. Snabba och många ändringar samtidigt gällande vattenparametrar ställer till det för mig. Det blir svårt att se orsak och samband. Jag hoppas det löser sig. Det är bra tråkigt när man har problemet men det går som sagt att lösa. Frekvent vattenbyten löser delar av näringsexporten. Återställer spårämnen t.ex. Normalt byter jag 20 liter vatten/vecka (120 l akvarium), det fungerar då tot akv volym är liten. Mitt akvarium är numera stabilt men då är belastning också låg gällande fisk. Inrikningen är mer åt ett blandrev med fokus på stenkoraller.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är sen in i tråden men några frågor och kommentarer har jag.

Du skriver att du har noll i fosfat. Hur mäter du den?

Du tillsätter NO3PO4ex som är en kolkälla. Den fungerar genom att den tillsammans med Nitrat, fosfat och spårämnen i vattnet göder och orsakar en bakterietillväxt som skall skummas ut. Med noll fosfat i vattnet händer inget.

Cyano har förmågan att lösa ut fosfat ur underlaget den växer på så den kan växa med noll fosfat i vattnet om nitrat, spårämnen och ljus är tillgängligt. Enligt min erfarenhet gynnas cyano av foderrester så jag sköljer allt mitt tinade frysfoder.

Cirkulation motverkar också cyano men den brukar bli kvar där det rör sig minst.

Väteperoxid är också mycket verksamt mot cyano men det brukar döda räkor och krabbor. Jag tillsätter inte väteperoxid då jag räknar med att det dödar de små kräftdjur och nematoder som sköter den levande stenens självrensning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig. Bra frågor och påpekanden. Att skölja foder är ett bra tips. Bara för att klargöra min bearbetning mha väteperoxid. Cyanon tillväxte på nyinsatt död sten och verkade precis som du skriver få näring ur stenen. Jag doserade då 1ml väteperoxid lokalt med pumpar avstängd. Gjorde detta några dagar och i samband med mekanisk bearbetning samt delvattenbyten. Effektivt men som sagt med försiktighet. När cyanon började ge vika kom märkligt nog turbosniglar dit. Sedan eremiter. När kalkalgerna växte till var slaget vunnet.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig

Supertack för dina råd/tips, jag suger i mig som en svamp! Tyvärr så är jag lite för otålig som person och min starkaste sida är inte att grundligt läsa på innan jag gör något, och brukar läsa på först när det blir problem, (vilket blir dyrt i vissa fall :x). Jag vet också att det inte är en så lycklig kombination med saltvattenakvarium.

Därför är jag extra glad över forumet där jag kan få ta del av Era råd och tips. Hoppas att det inte tas som en genväg!

När det gäller test av PO4, så använder jag Aquarium Systems, Sea Test PO4.

NO3:PO4 tillsätter jag i sumpen vid skummaren. (läste faktiskt instruktionen först ;)).

Ger fryst Artemia och Mysis som sköljs.

Sen läste jag också ang cirkulationen, och där stämmer det med ”angreppet”. Största anhopningen finns på ställen där det är sämst cirkulation. Jag ska testa att rikta om cirkulationspumparna och följa resultatet.

Slutligen;

Finns det någon effektiv metod för att bara få ner nitratet?

Missar jag nåt viktigt gällande testerna (se mitt första inlägg??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så mycket att tillföra vad gäller cyanon, men undrar om du kör UV och ozon kontinuerligt - det framgår inte i ditt första inlägg?

Min (begränsade) erfarenhet vad gäller dom båda är att jag fick "nystartsproblem" när jag provade UV resp ozon (dock ej samtidigt, utan med lång tid emellan). Jag upplevde att dom rubbade den normala floran och balansen i vattnet.

Jag använde dom under begränsad och rätt kort tid vid varje tillfälle, och balansen återkom kort efter att jag slutat med dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, någon anledning finns inte mer än att jag har ozon direkt ansluten till skummaren och UV:n har jag i sista delen i sumpen där returpumpen sitter. Har LS i de andra delarna i sumpen och där ville jag inte ha UV:n för att förstöra bakteriekulturen som ska hjälpa till och rena returvattnet. Låter det vettigt??? Eller??

Ingen vetenskaplig uträkning bakom hur jag gjort, utan mest efter vad jag fått fram hur andra gjort. (Mestadels info på nätet).

Sedan finns det en massa teorier hur länge och hur ofta anläggningarna ska vara på, men jag har haft mina på hela tiden. Rätt eller fel, det vet jag inte i dagsläget, men jag har börjat så, och det har fungerat rätt bra hitintills. Fick också en massa stenkoraller från en kompis som lagt av för en massa år sedan, och det är också en orsak att jag haft dom på för att hindra ev nåt som överlevt förvaringen och min rengöring. Jag vet inte om det är klokt, men här körde jag lite på känslan, "utifall"!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått alla värden i balans och lika förb…at så spred sig cyanon vidare och la sig som ett täcke över LS och stenkorallerna.

Tröttnade och rensade för hand alla angrepp och ska nu kolla vad som händer. Nästa steg blir CyanoClean om det kommer tillbaka.

Men just nu ser karet helt ok ut efter rensningen!

post-9007-14468936081972_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano clean fick jag ingen effekt med.

Därför körde jag i red slime remover och det tog inte mer än 2 dagar så var cyanon väck. Men nackdelen var att min lila flakväxande montipora dog och någon till. Men den smällen tog jag. Jag fick en fullständig explosion av cyano som jag försökte "trötta " ut i 4-5 månader.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Michael

Har kollat på red slime remover också, men inte skaffat nåt medel än.

Tråkigt att det ska behöva dö saker, men som du skriver, vad har man att välja på?? Man blir ju så fruktansvärt trött på all skit som alltid kommer gratis, utan inbjudan, utan asträngning och dessutom fort!! Tänk om allt gott/nyttigt kunde sprida sig lika energiskt, eller hur???

Vet du vad som orsakade utbrottet??

I mitt fall var det med största säkerhet snedvärden mellan Nitrat och fosfat. (Nästan säker).

Men efter rengöringen så ser det faktiskt ut som cyanon har hejdat sig. (i alla fall än så länge).

Värdena ligger stabilt nu och jag har ändrat cirkulationen (efter Stigs råd) så alla delar av akvariet har fått sin del. Håller ”hököga” på akvariet om det skulle komma tillbaka. I så fall blir det städning asap.

Jag ger aldrig upp, jag ska vinna!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...