Gå till innehåll

högt kar


Daniel

Rekommenderade inlägg

I mitt gamla kar på 1680 liter, var vattenhöjden 1050mm. Glasets godstjocklek var 22mm. Jag använde min uppfinningsförmåga för att tillverka verktyg för att justera inredningen. Med en rengjord sopskyffel kunde jag lägga ner levande sten och koraller där jag ville ha dem placerade. Ett träskaft (utan borste) med påskruvad mattläggningsblad kunde jag ta bort kalkalgerna på framrutan nere vid botten utan problem. Med ett aluminium skaft från en kasserad köksborste kunde jag flytta på tunga och skrymmande stenar, genom att jag hade försett skaftet med en träskruv....

Var inte rädd för att skaffa ett högt akvarium. Det ger en ny dimension av att ha ett korallrevsakvarium tycker jag.

Det där att man måste ha dykcertifikat, aparmar och en maxhöjd på 800mm är bara brist på inlevelseförmåga tycker jag........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hittade ett kar på blocket 120*65*65, ska köpa den och fixa den till salt (den behöver dock omsilikoneras.. är det någon som känner någon som kan göra det i malmö område?, vet någon förresten om det går att ta bort aluramen?)

skissade min första tanken om hur karet skulle se ut..

feedback jätteuppskattad!

post-1208-14468912315689_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar på 3000l är 125 cm djupt. Det går mycket bra att sköta med griptänger som man kan köpa. En tång för handikappade som heter Merry Grip kan beställas i närmaste järnhandel och är otroligt bra. Vattenhöjden är helt avgörande för tycket och därmed tjockleken på glaset. Mitt är 3 liminat 10mm d.v.s. 30 mm tjockt. Det finns tabeller som visar hur tjockt glas du behöver.

Ett kar med stor vattenhöjd och djup ser mycket bättre ut än ett långt och grunt. Avståndet i mitt till baksidan är 150cm. Vattnet brytningsindex gör att det bara verkar vara 1 m djupt.

Angående belysning så krävs MH. Upp till c:a 80 cm räcker 250W, upp till 125cm 400w, djupare 1000w. Allt räknat på 1kvm bottenyta och hyfsad reflektor. Dessutom går blåare ljus längre ned.

Ett akvarium med djup ger dessutom mölighet att anpassa för olika koraller. Acropora högt upp, Euphylia, Blastimossa, blåskoraller längra ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...