Gå till innehåll

FM balling light trace i annat balling märkes salter?


Bujje

Rekommenderade inlägg

Funderar lite om jag satt mig i en besvärlig situation.. Blandade till balling (salter från stig) enligt oceanakvarium-receptet och hällde i FM balling light trace 1,2 och tre enligt instruktion på flaskan (alltså som om jag använde FM balling recept samt produkter). Jag doserade i det salt som förespråkas på flaskan men kom nu på att recepten antagligen skiljer sig åt. Blir resultatet att jag får en konstig balans mellan spårämnen och ballingsalter som skulle kunna resultera i att jag över eller underdoserar?

Förvirrad känner jag mig iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay! lite som jag misstänkte då.. Men, hur ska denna beräkning gå till?

Har följt ditt recept:

Dunk 1 220 g Kalciumklorid- dihydrat

Dunk 2 65 g Magnesiumklorid- hexahydrat

Dunk 3 316 g Natriumbikarbonat

samt doserat 25ml trace 1 och 25 ml trace 2 i kalciumkloriden samt 25ml trace 3 i natriumbikarbonatet.

Kan jag låta denna batch gå eller måste jag blanda om? Och när jag blandar nytt, hur skall jag beräkna hur mycket spårämne jag skall tillsätta om jag inte följer FM recept?

Vänliga hälsningar

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är enkelt: Jag vet inte.

Du får räkna om från FM:s recept till mitt med utgångspunkt från hur mycket av grundkemikalierna det är i Balling light och i mitt recept.

Jag tror det är mer kalciumklorid och magnesiumklorid i Balling Light så du bör minska andelen spårämnen i dessa dunkar när du blandar efter mitt recept.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...