Gå till innehåll

deltec UV-C filter 20W-T5


hippo

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

ok då e det bara inhandla en då..

tackar för era svar

Ja det gör det.

Japp kör själv med en maxijet 1000

är den den övre som är inlopppet? hur har du löst kopplingen mellan maxijeten och uv-cn?

det är ju mindre storlek på utloppet på maxin.

måste man ha någonting på utloppet på uv_cn eller kan det bara gå rakt ut i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

jag har installerat uv-cn nu , kör med en maxijet 1000 men tycker att blir lite dåligt tryck på utloppsvattnet.

det är inga 1000L/h snarare 500 som kommer ur slangen.

det är ca en meter med slang sammanlagt före och efter uv-c.

spelar det någon roll eller är det rent av bra??

WRANG hur funkar det hos dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är övre som är inloppet.

Köpte till en slang denna passar både på uvc och pumpen. Var lite liten på uvc röret så då värmde jag slangen i kokande vatten så gick den lätt att trä på

Nej inget på utloppet

Kan nog inte hålla med om att den övre är inloppet. Om man har den lodrät monterad bör man, för att undvika luftfickor trycka in vattnet nedifrån och låta det rinna ut där uppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också in vattnet nedtill, för att unvika luftfickor upptill.

Kan nog inte hålla med om att den övre är inloppet. Om man har den lodrät monterad bör man, för att undvika luftfickor trycka in vattnet nedifrån och låta det rinna ut där uppe.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har installerat uv-cn nu , kör med en maxijet 1000 men tycker att blir lite dåligt tryck på utloppsvattnet.

det är inga 1000L/h snarare 500 som kommer ur slangen.

det är ca en meter med slang sammanlagt före och efter uv-c.

spelar det någon roll eller är det rent av bra??

WRANG hur funkar det hos dig?

det är nog bra,tror inte det är bra att ha för mycket blås,finns det inte rekomendationer i bruksanvisningen,antal liter i timmen är viktigt om uv n ska funka optimalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nog bra,tror inte det är bra att ha för mycket blås,finns det inte rekomendationer i bruksanvisningen,antal liter i timmen är viktigt om uv n ska funka optimalt

nej dat fanns inga anvisningar med i förp

hmm...ingen som vet om det är dåligt på något vis med låg cirkulation genom uv-c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid för låg genomströmning kan den bränna för många av dom bra bakterierna med. Prova o korta slangarna eller montera det på annat vis 500l/h låter lite lite.

Jag har precis installerat min 20W deltec och till den har jag en AS NewJet 2300, som måste trycka vattnet ca 60 cm innan den kommer till uv-c'n. Mitt flöde ligger på ca 1200l/h. Jag trycker in vattnet vid sladdens ände.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid för låg genomströmning kan den bränna för många av dom bra bakterierna med. Prova o korta slangarna eller montera det på annat vis 500l/h låter lite lite.

Jag har precis installerat min 20W deltec och till den har jag en AS NewJet 2300, som måste trycka vattnet ca 60 cm innan den kommer till uv-c'n. Mitt flöde ligger på ca 1200l/h. Jag trycker in vattnet vid sladdens ände.

menar du att bra bakterier normalt inte dör i uv_cn?

eller e dom mer härdade än eleka bakterier??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

risken med lågt flöde är väl snarast att vattnet värms upp onödigt mycket, att högre flöde skulle spara "snälla" bakterier har jag aldrig hört, det är väl dessutom inte särskillt mycket bakterier som svävar omkring i vattnet de är väl bundna till sten, bottensand, filtermaterial o dyl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...