Gå till innehåll

HJÄLP!!hur grova rör till returen??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

När du ändå är igång så skippa OR pumpen, antar att det är som många säger låter en massa.

fattar ändå ej vad du menar. du har en pump (OR) men ändå frågar du vad du skall ha för pump för att lyfta vattnet 1,6-1,7 m.

Är det detta du frågar så ett givet val. Deltec

Men skulle ta 25mm tillbaka till karet om det är det du menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skissa först upp hur du kan tänkas ha det. Lägg till några T-korsen på returröret så kan du om det finns tanke att ta ut vatten till tex kalkreaktor, Rowafos, Nitratfilter etc etc

T-röret pluggar man och sätter in en SERTO koppling så blir det bra dimention på slangen till kalkreaktorn

tex en sådan här

1381670100.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte meningen att kapa tråden, men SERTO-kopplingen var något nytt för mig. Förstår jag det rätt att tanken är att man limmar en SERTO-hane på ett PVC-rör och sedan kan skruva ihop den med ett annat rör på vilket man limmat en SERTO-hona?

Nej jag har bara haft dessa kopplingar där man skall ta ut extra vatten

tex man sätter en ändmuff på ett T-korse utav PVC sedan i denna ändmuff så har jag borrat och gjängat med 1/8 gjängtapp för att sedan gjänga in serto kopplingen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 2st OR 3500 och 6500 pumpar och dom är helt tysta. men jag har kanske haft tur. Det funkade dock inget vidare att köra 6500 pumpen som returpump, det var svårt att få den att trycka vattnet tillräckligt bra. Den hadde svårt att bli av med luften.

man tackar.. det avgjorde saken.. de blir deltec pump :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...