wrroomm77 Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Jag mätte mitt vatten i dag igen då jag har akvariet under inkörning.Salthalt 1.0215PH 8.4Ca 430Kh 15.6PO4 1.0NO2 0.01 knappt mätbartNO3 2.75Akvariet är på 480 liter med sump på 100 liter ca 500 liter vatten totalt.Jag tillsätter den avdunstade volymen ca 3 liter per dygn med kalkvatten.Fråga 1 varför stiger kh så mycket. ska jag hälla i mindre kalkvatten o blanda med kranvatten?Fråga 2 det stor i bruksanvisningen till fosfattestet att det kan vara missvisande vid högt Kh funderade på om det är det som gör det höga fosfatvärdet.Fråga 3 sjunker kalciumvärdet om jag tillsätter mindre kalkvatten?vad ska jag tillsätta i stället för att hålla det på en bra nivå alltså ca 400Jag vill ju ha ner khvärdet till en rimligare nivå med.Hjälp tack från kunnigare folk än mig. Citera
Capote Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 KH-värdet sjunker när du får i djuren. Notera bara att vissa koraller, Euphyllia t.ex. inte mår bra av för högt KH. Det ska helst inte vara över 10-12 enligt min erfarenhet. Fiskar påverkas inte. Jag skulle fortsätta köra i kalkvatten så som du gör. Jag är en av dem som tycker att ju mer kalkalger dess bättre för då slipper man en massa alger man inte vill ha och dessutom är det snyggt. Citera
greger Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 jag skulle sluta tillsätta kalkvatten ett tag, eftersom det är den troliga anledningen till din "obalans"skippa kalkvattnet ett par veckor och kolla var du hamnar i kh relaterat till Ca.Om Kh´t fortfarande är för högt och du behöver öka calcium, tillsätt t.ex salifert coral calcium - sen när balansen är normal kan du börja köra med kalkvatten igen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.