Gå till innehåll

Pumpar.


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Hej!

En liten fråga, hur skall man rikta cirkulationspumparna?

Vissa säger att man ska rikta dom mot "väggarna" och vissa säger att man ska rikta dom mot varandra.

Hur ska man egentligen ha dom?

Jag har ingen sump så jag skulle vilja kunna bygga in dom bland mina LS som jag har nu.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är att få bra rotation på så mycket vatten som möjligt. Har du ingen sump och ingen ytavrinning så är det en klar fördel att rikta någon pump så att du "slår sönder" ytan annars kommer du att få en hinna på ytan och det är inte så bra. Det ger dessutom en vågrörelse i ytan och gör att ljuset varierar lite över inredning och fiskar och det tycker i alla fall jag är vackert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

capote, jag har fått en hinna på ytan.

Trodde inte det var något allvarligt, men jag får väl helt enkelt fixa till pumparna så dom ger mer cirkulation mot ytan, tycker redan jag har ganska bra cirkulation mot ytan, men tydligen inte tillräckligt.

Har inga firrar i karet så jag behöver inte oroa mig att någon ska dö :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hinnan på ytan är smuts och äggviteämnen. Ytavrinning förpassar dessa till sump och skummare där man få bort dem. Utan detta får man försöka få dem att hamna i de reningssystem man har (LS, filter o.dyl.). Samtidigt får man ju ta detta med att pumpa mot ytan med sans så att inte akvariet förvandlas till en fontän. Såg en "intern" ytavrinnare på någons hemsida (fluval, tror jag den hette hos "nemo"). Kanske funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...