Gå till innehåll

Alternativ till Zeovith eller vodka


Magnus

Rekommenderade inlägg

Jag har under ca 1 år labbat med Aqua Connects biologiska system för att sänka nitrat och fosfatnivån i saltvattensakvariesystem. Det skall vara ett alternativ till Zeovith eller vodka. Fördelen är att det är enkelt, ekonomiskt (emot att använda Zeolith) och inte så riskfyllt som ex vodka.

Detta system består av ampuller:

1. "BactoClean" (utvalda bakterier från bräckvatten)

2. "BactoFood" (kolföreningar + spårelement)

3. "OmegaVit reef booster" (omega-3 Fettsyrer, aminosyrekomplex, vitaminer och fettsyror).

Mina erfarenheter. Startade med icke märbara nitrat och fosfat nivåer (Salifers tester). Har uteslutande SPS. Målsättningen är bättre färg på korallerna.

1. Började försiktigt med 1 st ampull av varja varannan vecka - inget hände.

2. Testade sedan med 1 st ampull av varje, varje vecka - skummaren började skumma mer.

3. Efter några månader körde jag 2 st ampuller varje vecka - skummaren jobbade ännu mer.

4. Efter ytterliggare några veckor dubblade jag dosen till 4 st ampuller av varje, varje vecka - korallerna ljusnade, några vitnade lite bitvis. Nu hade något hänt! Skummaren jobbade grymt. Förmodligen ligger jag nu nära den verkliga 0 gränsen vad gäller nitrat och fosfat. Dock tykte jag att många koraller tappade färg i stället för tvärt om men det kan också bero på att jag även labbar med ljuset under den här tiden.

5. Har dragit ner dosen till 2 ampuller av varje, varje vecka. Nu har jag dessutom startat att mata korallerna dagligen med Salifers Aminosyror, Salifers "Coral food" och framför allt Korallenzuchts "Coralvitalizer" som korallerna verkar reagera grymt på (vissa koraller har för första gången börjat fälla ut polyper).

Produkten verka fungera så till vida att jag har ett näringsfattigt vatten. Utfärgningen är nog förtidig att uttala sig om.

Återkommer med mer information senare.

Länk till tillverkaren http://www.aquaconnect.de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey tackar skall kolla in på detta men känns det ej "dyrt"

köper man alla så blir det 90ampuller för ca1000:-/90. 11Kr/st

11x6st 66kr i veckan

9,5kr dagen

undra vad zeovit skulle bli om man gjämförde lite. Spelar nog ändå ingen roll ser man resultat så är det ju det viktigaste ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga som kanske ligger lite från ämnet, men Zeolith, Zelovith och Zelosand är det bara olika namn för samma produkt? som är någon form av bergart om jag har fattat det rätt. Skulle man då kunna avnända sig av det man kan köpa till trädgårds dammar? det är ju en markant prisskillnad.

Tex:

Amtra Clinop Zeolith 2 liter

http://www.pwss.se/product.php?productid=3098&cat=0&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey tackar skall kolla in på detta men känns det ej "dyrt"

köper man alla så blir det 90ampuller för ca1000:-/90. 11Kr/st

11x6st 66kr i veckan

9,5kr dagen

undra vad zeovit skulle bli om man gjämförde lite. Spelar nog ändå ingen roll ser man resultat så är det ju det viktigaste ;)

Räknar med att dosen ska hålla sig till ca 1 ampull i veckan när allt tagit fart som det ska. Vi får se. Men det behövs inga reaktorer eller övriga filter eller utrustning vilket man ska väga in i priset.

Men allra billigast är naturligtvis vodka men då har man ingen koll på vilka bakterier man matar med kolföreningen samt att man inte heller får koll på vilka spårämnen bakterierna förbrukar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en krash i burken och mycket koraller dog. Även om jag inte tillskriver vodkan upphovet till problemen så ville jag använda något mer anpassat/färdigt system för att vara mer säker. Har läst om div problem i Tyska tidningar där exempelvis fiskar blivit sjuka osv i vodkaburkar. Och så är det kul att pröva något annat. Jag utesluter inte att testa Zeovith heller - Thomas Pohl verkar ha koll även om han är en riktigt god försäljare också. Har bara goda ord att säga efter den korallbeställning som vi gjorde från Korallenzucht förra året, kul att bli servad av proffs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet förtydligande: Reef bostern har jag bara använt en ampull i taget även om jag prövat att köra dem flera gånger i veckan - och när man tillsätter den måste man stänga av skummaren för annars får man en fin liten översvämning.

Angående priset så tror jag att jag köpte mina något billigare här i Örebro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet förtydligande: Reef bostern har jag bara använt en ampull i taget även om jag prövat att köra dem flera gånger i veckan - och när man tillsätter den måste man stänga av skummaren för annars får man en fin liten översvämning.

Angående priset så tror jag att jag köpte mina något billigare här i Örebro.

Hmm kan man köpa detta i sverige? om så vart då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...