Gå till innehåll

Råd! Skadat glashörn.


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Hej! Upptäckte försent (efter att jag borrat) en fraktskada i ett hörn av mitt akvarium. Har fått lite delade meningar om karet är att kassera eller användbart ännu, någon med god insikt i detta som kan sprida lite ljus över min situation? Karet är ett standard glas 125x50x55. Skadan sitter i nedre högra hörnet framtid (kommer inte vara synligt så den kosmetiska biten är av mindre vikt). Bifogar ett gäng bilder.

post-8299-14468936585761_thumb.jpg

post-8299-14468936586409_thumb.jpg

Det är sista bilden som oroar mig mest. Det är sprucket ca 4 mm in, vet inte om sprickan är rakt igenom in eller bara i mitten av själva glaset då verken insida eller utsida är påverkad.

post-8299-14468936585387_thumb.jpg

post-8299-14468936585581_thumb.jpg

post-8299-14468936585942_thumb.jpg

post-8299-14468936586169_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Butiken kan inte ta tillbaks karet då leverantören ovan dem inte godkänner det, så då är det alternativet uteslutet. Då återstår försäkring eller på något sätt laga/förstärka karet. Hur gör man bäst detta? Tanken är att isf limma en mindre bit glas invändigt i hörnet. Vet dock inte om det skulle funka. Kanske behövs utvändigt med? Tankar?

Varit i kontakt med glasmästarna i området och ingen vill byta hela rutan p.g.a att dom inte kan garantera att det blir tätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det ser ut är det inte så illa, en flisa ur hörnet är inte nåt som borde bli ett problem. Det som kan göras är att slipa rent. Använd Dremel eller liknande och se till att det blir slätt utan vassa kanter som kan bli grund för sprickor. Jag tror egentligen inte att det behövs nån förstärkning - fast det är lite svårt att avgöra från bilderna - men att limma i en glaskloss i hörnet kan ju inte vara fel ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det ser ut är det inte så illa, en flisa ur hörnet är inte nåt som borde bli ett problem. Det som kan göras är att slipa rent. Använd Dremel eller liknande och se till att det blir slätt utan vassa kanter som kan bli grund för sprickor. Jag tror egentligen inte att det behövs nån förstärkning - fast det är lite svårt att avgöra från bilderna - men att limma i en glaskloss i hörnet kan ju inte vara fel ändå.

En L vinkel längst med hörnet tänker du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

L-formad glasbit är svårt att få till och nåt annat material som passar kan det vara svårt att hitta. Förslagsvis nåt i den här stilen: Börja med en glasbit typ kanske 10 x 10 cm, kanske 10 mm tjock. Lägg den i hörnet intill fogarna och fyll med silikon i springan över de gamla silikonfogarna mot glaset. Limma också längs ytterkant mot botten. Följ upp med en bit till aningen mindre och med ett hörn avskuret så det går att få in den i hörnet trots gamla fogen där. Stryk silikon på kanterna som kommer mot akvarieväggarna och tryck dit glasbiten. Limma kanten mot glasbiten på botten. Upprepa eventuellt med en glasbit till om det behövs för att täcka skadan. Avsluta med att dra en fog längs alla kanter. Låt stå så silikonen härdar. Klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så jag tänkte, 2x 8 mm glas blir det då det är det tjockaste den lokala glasmästaren har utan att specialbeställa. 2 skivor, en som jämnar ut ytan mot den befintliga fogen sen en till som limmas emot front/sidan ovan den första :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...