Gå till innehåll

första saltkaret! 120l+sump


BruM

Rekommenderade inlägg

Goddag allihopa! Har efter ett tag med lite bristande inspiration och mycket annat att göra nu börjat komma tillbaka lite till karbygget.

 

Fiskarna ser riktigt fina ut och har klara färger väldigt livliga och blir alltid lika upphetsade när man kommer och ska ge mat :P.

 

Rörmaskarna har börjat sprida ut sig med några väldigt små även till några av de andra stenarna som inte hade ifrån början.

Även kalkalgerna har börjat ta lite fart på stenarna 

 

Dock har det börjat komma en del Cyano sen jag stoppade ner fiskarna vilket är ju är tråkigt. Det känns ju dock bättre att ta och lära sig lite om det nu innan man har skaffat massa koraller och liknande.

 

Har beställt 10st Banded Trochus via min lokala handlare som kommer nästa torsdag. Ska försöka få bukt med den värsta Cyanon innan jag får dessa.

 

nuvarande vattenvärden

 

KH 7,15

Nitrit NO2 0

Nitrat NO3 knappt mätbart även med låg upplösning 

Fosfat PO4 samma sak. knappt mätbart

PH 8

Temp 25

 

Och salthalt med min ''fina'' vipparmsmätare.... måste verkligen ta och skaffa mig en refraktometer!

1.023

 

Testerna är salifert och hoppas att jag gör/läser av dessa rätt :P 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sugit ur det mesta av cyanon under veckan så nu är det nästan inget kvar av det! 

 

Har även varit och hämtat sniglarna idag. Dock vart det turbo istället för Trochus då det tydligen var slut från leverantören.

 

Fick även med mig en Royal Gramma :) sambon gillade den och det är ju aldrig fel att ligga på plussidan där när man håller på med detta! :)

 

Tror dock att tråden faktiskt skulle kunna flyttas till ''mitt akvarium 0-150l'' istället då det känns lite som att jag startade denna i fel nu med tanke på vad jag skrivit. Vet inte om jag kan göra det själv eller om en moderator måste göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...