Gå till innehåll

Rickards kub


rickard81

Rekommenderade inlägg

Då var de dags att starta upp ett akvarium igen efter ett uppehåll på lite mer en två år.

Akvariet är som sagt en kub där måtten är 60*60*60 och hämtades idag. Så nu lite frågor. Vilka skummare är tysta viktigt att karet är tyst. Sist hade jag en fauna marin ultraskim 2 tror jag den hette och den uppfatta jag som tyst.

Nån som har nån att rekommendera typ i 2000 kr klassen. Har kollat på coral box d300 verkar vara bra iaf enligt vissa.

Belysning ej bestämd än. Bygga själv eller köpa färdig. Har kollat lite på razor.

Cirkulation ej bestämd men nån styrbar iaf lutar åt maxspect gyre.

Retur pump ej bestämd nån som har tips på nån bra? Sen en bild så klart akvariet ska rengöras noga sen ska de fixas lite med sumpen och bänken.

684bfdc19bf0a20ea9a19dff8d50bf39.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en titt på Pacific sun o ecotech när det gäller belysningen.. Om budgeten tillåter det.. Finns flera kar på guiden som har dessa märken av ramper med bra resultat.. Returpump är det numera vanligt med jeabo styrbara dc pumpar.. Kolla även BLAU som verkar ha liknade pumpar men en annan möjlighet ang styrning som verkar vara intressant..

här är lite att bita i.. Vad ska du ha i karet.. ?

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en titt på Pacific sun o ecotech när det gäller belysningen.. Om budgeten tillåter det.. Finns flera kar på guiden som har dessa märken av ramper med bra resultat.. Returpump är det numera vanligt med jeabo styrbara dc pumpar.. Kolla även BLAU som verkar ha liknade pumpar men en annan möjlighet ang styrning som verkar vara intressant..

här är lite att bita i.. Vad ska du ha i karet.. ?

Med vänlig hälsning, Manne

Ska kolla upp belysningen du tipsa om. Glömde skriva vad jag ska i som sagt underlättar ju om man vill ha tips om belysning .

Mest sps men nån lps och nån mussla ska jag försöka med.

Ja jeabo har jag kollat på en del verkar vara smidigt att kunna styra flödet. Kommer bara vara ett rör ner på 32mm till sumpen. Karet är ju iof borrat med två men vill helst inte har returen på utsidan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska karet inte stå kloss mot väggen bak så överväg retur på baksidan.. Men det gör du som du vill.. Så mycket smidigare med två rör ner när det gäller ljudbilden runt karet.. Har själv en kub på 60.60.65.. Körde en jeabo 3000L retur som funkade klockrent o tyst tills pumpen gav upp.. Överväger en BLAU som ersättare.. Kör en tillfällig lösning just nu.. Men satsa lite på belysningen så du verkligen blir nöjd.. Bara ett tips på vägen iaf.. Eftersom du går in för sps som huvud koraller i karet.. Ska bli intressant o se utvecklingen på detta..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska karet inte stå kloss mot väggen bak så överväg retur på baksidan.. Men det gör du som du vill.. Så mycket smidigare med två rör ner när det gäller ljudbilden runt karet.. Har själv en kub på 60.60.65.. Körde en jeabo 3000L retur som funkade klockrent o tyst tills pumpen gav upp.. Överväger en BLAU som ersättare.. Kör en tillfällig lösning just nu.. Men satsa lite på belysningen så du verkligen blir nöjd.. Bara ett tips på vägen iaf.. Eftersom du går in för sps som huvud koraller i karet.. Ska bli intressant o se utvecklingen på detta..

Med vänlig hälsning, Manne

Akvariet behöver inte stå direkt mot väggen iof. Körde med två rör ner i mitt förra akvarium och jag håller med om att de var lätt att få tyst.

Kanske ska överväga att ha returen på utsidan endå. Som sagt akvariet är ju borrat med två hål ett 32mm och den andra är 25mm vilket rör skulle få verka som hävert. Känns ju som 25mm borde vara bäst och 32mm som evakuering?

Vill ju att de ska vara så tyst som möjligt så de är ju bästa lösningen att köra två rör ner.

Ja jag vill verkligen att detta akvarium ska bli bra som möjligt. Så måste jag vänta en extra månad för att köpa en dyrare belysning så gör jag det.

Som sagt kommer nog bli frågor i denna tråd men de finns väldigt mycket kunnande här på guiden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kör du med 2rör ner å ett upp på baksidan.

Jag hade absolut väntat å köpt en Ecotech Radion lampa eller skaffat en 6 eller 8 24watt T5 ramp ATI eller PacificSun

Har själv en Blau 3K returpump å har en styrning på 0-100% så mycket lättare att hitta det där brum fria ljudet som kan uppstå kör på 40% å har inget ljud uppe i karet

Köp ingen maxspect gyre så himla fula å hur skulle du placera den i detta karet. Hade hellre köpt en Radion Mp10 QM eller tunze styrbara.

Lite från min sida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror wrang menar Ecotech's Vortech MP10 QD.. Jag har dessa pumpar fast generationen tidigare.. Hade gärna haft två nya QD i 40 modellen.. Men det är lite slantar.. Håller med Wrangen helt fullt.. Gyren kräver sin plats..

Wrang.. Funderar på 3000L BLAUen som retur till mitt.. Är det rätt val ,?

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kör du med 2rör ner å ett upp på baksidan.

Jag hade absolut väntat å köpt en Ecotech Radion lampa eller skaffat en 6 eller 8 24watt T5 ramp ATI eller PacificSun

Har själv en Blau 3K returpump å har en styrning på 0-100% så mycket lättare att hitta det där brum fria ljudet som kan uppstå kör på 40% å har inget ljud uppe i karet

Köp ingen maxspect gyre så himla fula å hur skulle du placera den i detta karet. Hade hellre köpt en Radion Mp10 QM eller tunze styrbara.

Lite från min sida

Tack för tipsen. Kolla på Ecotech Radion XR15w pro står att den ska täcka en yta på 60*60 frågan är om den räcker till eller om man ska satsa på XR30.

Har kollat upp Blau pumpen känns som de får bli den.

Nej nackdelen med maxspect gyre är att den är svårplacerad kan ju bara ha den på kortsidan och där syns den ju väldigt mycket då man kommer se karet från tre håll. En ecotech mp10 är ju lättare att gömma. Bara det att jag hade en mp 40 förut och den lät en hel del men dom kanske har fått till det nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De verkar ha fått till VorTech pumpana och de gamla går att uppgradera för en realistisk summa.

Bifogar läng till Youtube där de jämför gamla mot nya och gamla uppgraderade. Även länk till uppgraderingspaket.

[ATTACH=CONFIG]130208[/ATTACH]

http://store.ecotechmarine.com/store/vortech/pump-upgrades

Dom svenska handlarna tar ca 1500 för en driveruppgrade.. På en mp40wES.. Känns som någon får en kaka på vägen om den nu kostar 75$ hos eco..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror wrang menar Ecotech's Vortech MP10 QD.. Jag har dessa pumpar fast generationen tidigare.. Hade gärna haft två nya QD i 40 modellen.. Men det är lite slantar.. Håller med Wrangen helt fullt.. Gyren kräver sin plats..

Wrang.. Funderar på 3000L BLAUen som retur till mitt.. Är det rätt val ,?

Med vänlig hälsning, Manne

Japp jag har en 3K räcker gott å väl. Är en sån som kör lite lägre flöde genom sumpen å får det tystare. Enda jag sett å saknar att köper man till en extra nivågivare (hög) så räcker ej sladden upp till karet och så sätt måste man ha kontrollern bakom karet. så dessa pengar var onödigt å hittade ej längen på sladden för nivågivaren

Dom svenska handlarna tar ca 1500 för en driveruppgrade.. På en mp40wES.. Känns som någon får en kaka på vägen om den nu kostar 75$ hos eco..

Med vänlig hälsning, Manne

Helt sjukt. för bytet gör man ju skälv. Men undra om de svenska handlarna även skickar med en QD wet side?

Kör med en XR30

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag har en 3K räcker gott å väl. Är en sån som kör lite lägre flöde genom sumpen å får det tystare. Enda jag sett å saknar att köper man till en extra nivågivare (hög) så räcker ej sladden upp till karet och så sätt måste man ha kontrollern bakom karet. så dessa pengar var onödigt å hittade ej längen på sladden för nivågivaren

Helt sjukt. för bytet gör man ju skälv. Men undra om de svenska handlarna även skickar med en QD wet side?

Kör med en XR30

Kollade igen.. Har för mig drakfisken tog ca 1500 för bara en driver.. Ted tar knappt 1200 för uppgraden.. Till en 40 modell.. Detta är bara drivern..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mP40 ska bara låta 30dB enligt deras uppgift

/Christian

Låter bra det i mina öron :)

Idag tänkte jag beställa en blau dc 3000 och en kran till häverten samt lite pvc.

Sen måste jag försöka fixa lite med bänken så jag kan ställa akvariumet på sin rätta plats.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte hänt så mycket väntar på på min returpump och lite pvc som är beställt. Även köpt en refraktometer.

Har beslutat att klä i boxen med btn slimline.

Problemet är nu vart jag ska ställa akvariumet hade en plats där de skulle stå men börja fundera på en annan plats istället :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...