m0jjen Postat 11 november 2015 Postat 11 november 2015 (ändrat) Sitter och efterforskar lite kring LED och SPS och kom fram till att det inte finns speciellt mycket info eller delning av sina LED endast sps/mix tanks på forumet!Så jag tycker vi delar med oss av våra kar, lägg gärna med hur era belysningsschema ser ut.exempel på hur det kan se hurBild på karetInriktning: (enbart sps/mix)Belysning:Belysningstid: (gärna lite detaljer, hur många olika inställningar, kelvin, intensitet med mera)Parametrar:Hoppas att detta kan ge upphov till diskussion och givande information kring ämnet, själv har jag svårt att hitta "sweet spots" på min Zetlight zt6600, vissa koraller trivs hur bra som helst o vissa inte så mycket.Kommer själv posta min info när jag väl är hemma så kanske andra kan hjälpa mig komma till rätta med mina inställningar Ändrat 11 november 2015 av m0jjen Citera
Moose Postat 11 november 2015 Postat 11 november 2015 Jag har kört enbart led över mitt kar.https://saltvattensguiden.se/index.php?/topic/33712-moose-420-liters-kub/ 1 Citera
m0jjen Postat 11 november 2015 Författare Postat 11 november 2015 Väldigt fint kar, lite vassare led än över min tank, hur ser belysninstiden och inställningarna ut? Differerar ju såklart från hur jag kan ställa in min ramp, men man får lite kött på benen Citera
Moose Postat 11 november 2015 Postat 11 november 2015 i korta drag drag.Karet tänds vid 11.00Börjar med mkt blått just fram till 12Därefter börjar dom flesta andra kanaler komma igång och ifrån 14 till 17 är det fullt ös medvetslös. Sen avtar det sakta fram till kl 22.ifrån22-24 är det blåljus. Citera
m0jjen Postat 11 november 2015 Författare Postat 11 november 2015 Du kör alla kanaler på 100% i 3 timmar med andra ord, känns som att jag svälter mina koraller rätt hårt på ljus om jag kör min på 70% som max ! Citera
Moose Postat 11 november 2015 Postat 11 november 2015 Det är väldigt svårt att säga.det hade säkert räckt med 70% i mitt fall oxå.Det beror lite på hur man placerar koraller, vilka koraller, arter osv man har. Citera
m0jjen Postat 11 november 2015 Författare Postat 11 november 2015 (ändrat) Absolut! allt är ju relativt, jag har i dagsläget inte någon belysningsperiod som går ned under 15000k (uppskattat) vilket kan bidra till lägre tillväxt som jag fötstått, även intensiteterna på mina program är relativt låga då jag alltid är rädd för att bränna mina koraller! Ändrat 11 november 2015 av m0jjen Citera
LN21 Postat 11 november 2015 Postat 11 november 2015 Ja kör med enbart Led över mitt akvarium. Två år nu till jul i 1800 litaren, Korallerna gick ett år innan dess i fyrametaren under LED.Ja å innan dess gick dom ett år eller så i 500 litaren under Led. Har LPSer, SPSer, Anemoner och skivor. Har även en mussla.Det sker alltid en viss urvalsodling (det tror jag sker i alla akvarium), en del dör bort annat säljs.Säg att ja har 50 sorters Acropora, 40 växer kanon, 5 växer svagt och 5 inte alls.De som inte växer alls vet ja inte varför, kan mycket väl vara Led-ljuset som stör dom. Sen har mina koraller sedan starten alltid varit inkonsekventa, En del växter bäst i ena läget andra vill ha lite andra parametrar för att växa på bra. Kör blått i 12 timmar, resten i steg ner till 6 timmar. Ja ändrar belysningstiderna minst 4 ggr/år. Mina koraller verkar gilla ombytet Citera
m0jjen Postat 11 november 2015 Författare Postat 11 november 2015 Här är ett exemplar (det som ligger värst till). Denna antar jag är väldigt bränd av förmycket ljus? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.