Gå till innehåll

Moose 420 liters kub.


Moose

Rekommenderade inlägg

Jag sitter i planeringstadiet av ett nytt kar. Då jag helt enkelt saknar saltvattenshobbyn.

Tanken är ett RSM 250. Då jag oftast är van vid att sätta upp karet själv och köpa allt i lösa delar så blir det en ny erfarenhet att köpa ett färdigt kitt.

Vill gärna höra era erfarenheten osv. Och så har jag ju givetvis lite frågor.

Väsnas det mycket? Lätt att trimma in? Är det något man bör uppgradera karet direkt med? Hur är den inbyggda skummaren?

Tanken med karet sen är att det vara mestadels LPS, mycket Acans och liknande.

Ändrat av Wiking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har ett rsm 130 och har behövt byta både fläktar skummare och annat pågrund av ljud samt andra kvalitetsproblem. Jag har hört att det ska vara liknande skummare och fläktar/pumpar i rsm 250 varav jag skulle vvara väldigt försiktig innan jag köpte ett igen.

Mitt tipps kolla runt väldigt mycket innan du ger dig in på ett RSM jag gjorde inte det och det vart bra mycket dyrare och mindre plug and play än vad jag räknat med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik,

Kul att du är på gång igen! Har tyvärr ingen kunskap om RSM modellerna men tycker det finns många trådar om uppgraderingar och problem med ljud.

Du har ju dessutom kunskapen att bygga från grunden. Om det är så att du inte får sålt ditt stora akvarium skulle jag plockat isär det och pratat med Majorna om att skära ner och limma om det till 200-300L. Du skulle också kunna använda din 112L sump plus att du får ett akvarium med optiwhite. Det känns dock i hjärtat att göra något sådant med ett kar i de måtten.

Välkommen tillbaka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för välkomnandet tillbaka =)

Jag har försökt hitta trådar ang RSM250 men det verkar vara rätt magert med dom. Är framförallt nyfiken på fläktarna och skummaren. Om det nu är likadana som sitter i 130an, vad har ni då uppgraderat till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett rsm130 igång sen ett år. Har nu köpt ett beg rsm250 som jag håller på att starta upp. Skummaren är bytt till en deltec mc500 och jag håller på att bygga led-belysning i stället för originalbelysningen. du kommer att kunna följa min uppgradering på tråden "liatölpens rsm". Jag tycker mitt rsm130 har funkat bra och är relativt lättskött. Detta är i och försig mitt första saltkar så jag har ju inget att jämföra med men trots min ringa erfarenhet har det funkat helt ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror skummaren och belysning är det dem flesta byter ut. t5or är verkligen out of date nu för tiden, slukar el och värmer karet väldigt mycket på sommaren för att inte tala om priset för rörbyte var 9de månad.. Du behöver nog nästan en kylare på sommaren om du inte skall få problem med karet som standard tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5or är rena lyxen mot vad jag är van vid =) Är man van vid MH så är T5or billigt. Belysningen räcker gott för det jag skall ha karet till. Mestadels LPS så det skall vara lugnt.

Kylare lär jag oxå klara mig utan, då jag har AC i vardagsrummet på sommrarna. Uppgradera fläktarna är något som jag redan tänkt på.

Tackar för alla era tankar och ideer! =)

Keep em coming =)

Det är skummaren jag oroar mig mest över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har ett RSM 250 som jag köpte begagnat så jag kanske inte kan säga exakt hur ett nytt är då för förra ägaren hade bytt ut lite pumpar m.m. Som exempel så har jag en extern pump som suger vatten till kylaren och sedan trycker tillbaka vattnet till karet och ut genom det högra utblåset från sumpen, så jag gissar att det inte blir samma tryck på cirkulationen som med en orginalpump där. Därför har jag kompletterat med en tunze 6055 pump, men om du slipper kylare då du har AC i hemmet så kanske det räcker med orginalpumpen.

Fläktarna känns som förbrukningsvara, jag har bytt till orginalfläktar men efter det bytet kändes det som det knappt blev någon skillnad så nästa gång bytte jag till annat märke (blev Scythe 60mm Mini Kaze denna gången) och upplevde att det blev bättre, men jag är osäker på om de kyler lika bra istället.

Skummaren väsnas en del och jag har funderat flera gånger på att byta ut den då det känns som jag inte får den till att skumma så mycket som jag inbillar mig att det borde gå. :) Men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av andra skummare så jag vågar inte säga hur bra/dåligt den står sig i jämförelse. Den skummare jag varit mest nyfiken på att byta till är en Euroreef nano skimmer för RSM 250 men än så länge lever jag med orginalet.

Jag vet inte om jag rätade ut så många frågetecken för dig men jag hoppas jag bidrog med något till dina funderingar iaf. :)

Mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det vet jag, det har ju stått därnere ett par år nu. Och dit vågar jag inte åka ännu.

tror faken inte jag har lyckats åka dit en enda gång utan att handla något ännu i mitt liv och kan tilläggas att jag har varit där mååååånga gånger. =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Får be en moderator att flytta min tråd.

Lägg den under akvarium 151-720 liter.

Jag kommer till 99% inte skaffa mig ett RSM utan jag har tänkt om lite. Det blir nog ett specialbeställt kar igen.

Mest troligt i dimmensionerna 75x75x70 Alternativt 70x70x70. En kub alltså.

Karet skall vara fritt synligt ifrån 3 håll. Med revuppnyggnad i mitten, ganska höga pelare med platåer upptill så det bildas mycket grottar och mycket simyta för fiskar.

Upp till kommer en del sps att sitta, nertill mycket acans, ovanliga skivor samt knappar.

Tanken är att det är ovanliga färger som skall vara i karet med starka kontraster.

Skåpet kommer jag bygga själv med träreglar samt målad mdf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråd flyttad på begäran.

Måtten blir trevliga, antar att du har långa armar? :)

Mitt förra var 80x80x65, riktigt trevliga mått, enda nackdelen är att mycket av djupet försvinner ifall man sätter boxen i mitten. Hade jag gjort om den idag så hade den fått bli 90x90x65 samt avrinning i ett hörn istället, då kan man peta in tex 8x39W's T5'or ifall man inte vill köra med LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

planeringen rullar vidare, antagligen kommer jag beställa ett kar under nästa vecka.

Lägger här upp en skiss på hur jag tänkt. Med lite mått och avståndsmätningar.

Funkar mina mått eller ser ngt för tajt ut?

Tanken är ju sen att stenen skall vara ungefär som det bruna områderna jag utmålat.

Ganska höga områden med sten, med en lite lägre stenhylla på vänster sida. Stenen skall sluta ca 15cm under vattenytan.

post-3121-14468927171652_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...