Zanders Postat 13 november 2015 Postat 13 november 2015 Hej allihop.Startat upp och kommit en bit på vägen med mitt kar. Söker likasinnade för att få lite referenser och förslag./Anders Citera
wrang Postat 13 november 2015 Postat 13 november 2015 Hej jag har kört med denna metod sedan Mars. Vad är det du funderar över? Citera
Zanders Postat 13 november 2015 Författare Postat 13 november 2015 kör du uteslutande med deras produkter eller andra? Vilket salt kör du? mest nyfiken Citera
wrang Postat 13 november 2015 Postat 13 november 2015 Nej bara deras system.Låg lite lågt med salthalten så åkte bara å köpte ett salt i Lerum så red sea blev det den gång. Men annars vid vattenbyte som de rekommenderar pure salt Citera
Zanders Postat 22 november 2015 Författare Postat 22 november 2015 Vad menas med pure salt? Är det bara salt utan allt annat eller baras deras märke på normalt salt? Citera
wrang Postat 23 november 2015 Postat 23 november 2015 (ändrat) Vad menas med pure salt? Är det bara salt utan allt annat eller baras deras märke på normalt salt?Vet ej men det är deras egna salt som man använder för att justera ev fel i dina mätvärden. Triton PURE Reef Salt - is a special reef salt, formulated for the correction of problematic conditions, such as the unwanted accumulation of heavy metals, trace element overdose, unwanted growth of cyanobacteria, etc. This salt is manufactured from the highest quality pharmaceutical-grade ingredients for optimum purity and assimilation by reef animals. It is not intended to be a regular-use salt mix, and the entire 2 liter bucket must be mixed with 50L of pure RO water for optimum dissolution of elements. Once mixed with water, it can be used in smaller portions as needed. Triton PURE Reef Salt contains the following elemental concentrations:approx.19300ppm Chlorideapprox. 9900ppm Sodium436ppm Calcium1396ppm Magnesium400ppm Potassium7 dKH62ppm Bromide8,22ppm Strontium4,21ppm Boron approx. 950ppm Sulphur1,36ppm Fluorideapprox. 2-3ppb PhosphorousFör att höja salthalten så använder du vanlig salt Ändrat 23 november 2015 av wrang Citera
Zanders Postat 23 november 2015 Författare Postat 23 november 2015 Varför så lågt kh? Märkligt. Aja tack för informationen. Citera
Zanders Postat 24 november 2015 Författare Postat 24 november 2015 (ändrat) Wrang, har du koll på hur korallen-zucht elements tabletter funkar? Kan man köra dom ihop med triton också? Jag tror inte dom funkar som dom säger att den skulle släppa ut just den mängd som korallerna behöver automatiskt så jag är lite kluven http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/Elements/Automatic-Elements-Pohl-s-K-Balance-Potassium-Concentrate.html Ändrat 24 november 2015 av Zanders Citera
wrang Postat 24 november 2015 Postat 24 november 2015 Jag har sett dom å är inne på samma spår. Kostar inget att testa Men tyvärr så måste jag hitta ev fel med mitt akvarium å just nu så är jag ej nöjd alls med tritonmetoden. Alla visar upp sina fina koraller med bra tillväxt. Jag har gjort vad de rekommenderat men ändå så funkar inte akvariet. Kanske lätt att skylla på nått.Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
Zanders Postat 24 november 2015 Författare Postat 24 november 2015 När jag körde zeovit hade jag samma problem. Det första året hände ingenting utom att mina värden var lite ostabila. När jag väl fått ordning på det växte det som aldrig förr. Vad kör du för ljus? 1 Citera
wrang Postat 25 november 2015 Postat 25 november 2015 När jag körde zeovit hade jag samma problem. Det första året hände ingenting utom att mina värden var lite ostabila. När jag väl fått ordning på det växte det som aldrig förr. Vad kör du för ljus?2x75 led kluster från pacificsun och 2x24 watt. T5Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S 1 Citera
Zanders Postat 26 november 2015 Författare Postat 26 november 2015 Wrang. måste fråga. står att jag skall dosera 172,5 ml Mg i 3 dagar ligger nu på 1300 typ kan det verkligen stämma?? Citera
wrang Postat 26 november 2015 Postat 26 november 2015 (ändrat) Står det i din rekommendation från triton? Setpoint är ju 1370mg/LVad står det i din moreflik. Dag 1. Dag 2. Dag 3.TexMvh Christian Skickat från min iPhone 6S Ändrat 26 november 2015 av wrang 1 Citera
Zanders Postat 27 november 2015 Författare Postat 27 november 2015 (ändrat) typ såhär Har en hel del kalkalger som växer just nu så det beror väl på det. Men det e rätt mycket.Fick dock en glad nyhet när jag pratade med en tjej på triton idag när jag bad dom fixa ihop MG i pulverform så du kan blanda ut en större mängd lite billigare. Det är på gång. Ändrat 27 november 2015 av Zanders 1 Citera
wrang Postat 27 november 2015 Postat 27 november 2015 (ändrat) Kanon. Men efter att du fått allt nollat å kör med din Bosse 1,2,3a,3b så håller sig värdena bra cahkt. Ökade själv lite nu per dag å ändå så håller sigMg, ca balanserat och KH på 7.7. Ska testa igen imorgon.Kör nu med 4 kanaler vissa blandar 3a och 3b men de slammar igen i dunken så kör själv på separata behållare.Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Ändrat 27 november 2015 av wrang 1 Citera
Zanders Postat 28 november 2015 Författare Postat 28 november 2015 Kanon. Men efter att du fått allt nollat å kör med din Bosse 1,2,3a,3b så håller sig värdena bra cahkt. Ökade själv lite nu per dag å ändå så håller sigMg, ca balanserat och KH på 7.7. Ska testa igen imorgon.Kör nu med 4 kanaler vissa blandar 3a och 3b men de slammar igen i dunken så kör själv på separata behållare.Mvh ChristianSkickat från min iPhone 6S Vad hade du i Br på ditt sista test? Tänkte så du inte har samma problem som mig. Citera
wrang Postat 28 november 2015 Postat 28 november 2015 I Mars så hade jag 65.91 utav Br (Brom) å deras rekommendation är 62 och nu i oktober så hade jag 62.47 så fortfarande grönt Vad har du för salt? Pratat med en idag efter en bra diskution att göra ett vattenbyte på 100Liter. Har inget att förlora Citera
Zanders Postat 28 november 2015 Författare Postat 28 november 2015 körde slut på min reefers best. Citera
Zanders Postat 28 november 2015 Författare Postat 28 november 2015 (ändrat) Pratat med en idag efter en bra diskution att göra ett vattenbyte på 100Liter. Har inget att förlora Öh varför då ? Ändrat 28 november 2015 av Zanders Citera
wrang Postat 28 november 2015 Postat 28 november 2015 (ändrat) Öh varför då ?Koppar 20. Enda som jag kan se som är kvar som kan strula och akvariet ej funkar...Ska jag få bort skiten så måste ett maxat vattenbyte göras å inte bara 50liter av 135 då blir ju värdena fortfarande bara halva å koppar ska ju vara 0 så för att gå vidare med detta så hör jag en vattenbyte på 100liter å ser hur det ter sig. Allt kanske vänder nuLite lättare att göra detta på ett redant sket akvarium.Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Ändrat 28 november 2015 av wrang Citera
wrang Postat 28 november 2015 Postat 28 november 2015 detox inge bra ?Vet ej kunde köpt ett test idag å sett aktuella värden i karet men som sagt jag testar först med ett vatten byte. Tror det kommer märkasEl pronto Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
Zanders Postat 28 november 2015 Författare Postat 28 november 2015 (ändrat) Mm blir nog bra Vart kom kopparn från? Har du kört zeovit innan? Ändrat 28 november 2015 av Zanders Citera
DSB Postat 2 december 2015 Postat 2 december 2015 Har startat om mitt 980 liters akvarium och tänker mig köra helt utefter triton metoden. 1 Citera
Zanders Postat 6 december 2015 Författare Postat 6 december 2015 Grymt. Jag är rätt nöjd med hur bra det verkar fungera för mig. Korallerna växer men färgar ut dåligt. Kanske jag som är otålig Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.