hippo Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 kan man sluta mata med vodkan helt tvärt eller måste det trappas ner.kommer då nitrathalten att gå i taket? Citera
stigigemla Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 Nej det enda som händer om man slutar tvärt med vodkan är att nitrathalten börjar stiga igen. Men minskar man dosen när värdet minskar så slår ju inte nitratvärdet i noll. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Kanske en dum fråga?Men belastar verkligen en sinularia akvariet? Bidrar den verkligen till produktionen av Nitrat?Har aldrig tänkt på det i sådana fall. Nej det gör den absolut inte är i stället en konsument precis som xenian m.fl. Vad jag först skulle göra är att dra ned på matningen av anemonen. Citera
Halogen Postat 25 februari 2006 Författare Postat 25 februari 2006 Hej,Jag har dragit ner på matningen av anemonen till ca 1g i veckan. Ligger på nitrat runt 25ppm för tillfället.Parallellt med detta så håller jag på med lite nitratfilter experiment i tvättstugan. Jag har gjort lite olika försök med allt från zeosand till vodka och svavelfilter. Har dock inte lyckats fått några positiva resultat än så länge. Jag fick en nedbrytning av nitrat med hjälp av vodka men det blev en massa nitriter istället. Just nu kör jag tålmodigt med Aqua Cares sulfatkulor i en behållare med en cirkulation på 1droppe i sekunden. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.