Gå till innehåll

Nödvändiga tester vid uppstart (och kanske första halvåret eller så)


AkvarieNils

Rekommenderade inlägg

Hej allihop.

 

Nu börjar det närma sig uppstart av 240L saltkar och jag skulle behöva tips på vilka tester som är bra att ha till hands såhär i början. Test för pH har jag förstått är mer eller mindre grundläggande (och naturligtvis för salthalten), och även tester för Nitrit och Nitrat? Men mer då? Kanske inte finns något enkelt svar på frågan...  

 

All hjälp uppskattas!

 

//Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite vad för inriktning du ska ha på akvariet. Om det ska vara bara fiskar räcker det gott med pH och saltmätare (Refraktometer). Kanske en nitrattest också.

 

Är du ute efter ett korallkar skulle jag rekommendera:

pH

Salthaltsmätare (refraktometer)

KH

Kalcium (Ca)

Magnesium (Mg)

Nitrat (NO3)

Fosfat (PO4)

 

Det kan tyckas som mycket tester, men det levande i karet har ett högt inköpsvärde och då kan det vara bra att ha koll. Salifert är ett bra och prisvärt fabrikat.

Tänk på att de flesta hobbytester inte är speciellt exakta, men ger en indikation över tid vilken tendens ett visst värde har. För gärna en dagbok över testresultaten för att få en överblick.

Att mäta Nitrat i saltvatten är också ett vågspel då närvaron av nitrit stör mätvärdet ganska ordentligt.

Jag tycker inte du behöver ett nitrittest i första läget om du cyklar akvariet under en månad.

Ändrat av Slanten
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...