Gå till innehåll

Stroms inbyggda 240 liters!


Strom

Rekommenderade inlägg

Detta kar är igång igen som nedgradering från 720 liters. Det har flyttat en sväng och är inte inbyggt längre...

 

En del uppdateringar har skett:

Refugium 60 liter (visning)

 

Skummare ATI 250 med ankamat-mod eheim pump (skummar som satan)

 

2x Maxspect Razor 120w

 

Mycket mer LS 

 

Refugium är startat till förmån för banggai odling och hanen förväntas släppa första kullen nästa vecka!

 

 

 

DSC_0114.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter födelsedagskalas och något glas vin så fick karet sig sin första hutt...!

 

Började dosera vodka idag då jag under en längre tid haft problem med höga näringsvärden. stod i valet och kvalet mellan vodka och biopellets men kom fram till att jag börjar med vodka och ser hur det barkar. 

 

Börjar försiktigt och enligt schema i ett gammalt klassiskt inlägg på RC. 

DSC_0268.JPG

 

Håller tummarna för att det fungerar som jag hoppas och tror!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSC_0264.JPGHittat en diet som går hem hos en av våra nya invånare, hen "tidersnäcka" som vi tagit över och går i refugium långt ifrån alla koraller då den gladeligen mumsar i sig korall annars...

 

Bläckfisk var melodin och det slinker ner läskigt fort :)

DSC_0264.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka doseringen är i farten och innan jag kommit upp i de lite högre doserna har näringvärdena redan droppat sjukt mycket!

 

PO4 är omätbart, numera och jag ska ta bort fosfatremovern.

 

NO3 är nere på 2 ppm från en peak uppe på 50 ppm under en längre period! 

 

Detta efter tre dagars dosering enligt följande räknat på ganska exakt 300 liter vatten:

dag: 1, 2 och 3 - 0,3ml

dag: 4, 5 och 6 - 0,6 ml

 

Kommer köra 0,6 ml tills NO3 är omätbart efter det halverar jag dosen och kör 0,3 ml som min initiala underhållsdos.

 

Fungerar detta så är det helt fantastiskt då 0,3 ml/dag blir 9 ml på en månad. Detta betyder att en flaska vodka på 350 ml räcker i 3 år (förutsatt att man själv inte använder kolkälla...), kostnaden blir då ca 35 kr/år för mina 300 liter... :)

 

dessutom reagerade flickvännen på att vattnet blivit mycket klarare och det har vi vodkan att tacka för :)

 

 

 

Ändrat av Strom
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariedatorn är igång igen då jag inte fick den såld... 

 

Huvudsyftet är att kunna dosera kalkwasser via osmolatorn utan att riskera pH flux som är för stort. Programmerade så att ATO:n slår av om PH förändringen blir för stor. 

 

Kommer alltså att köra kalkwasser för att reglera KH, pH samt Ca. Magnesium kommer doseras separat vid behov till en början men vi får se hur det funkar.

 

Startvärden idag:

pH - 7,83

KH - 6,1 dKH

Ca - 390 ppm

Mg - 1110 ppm

 

En av acrosarna sträcker fint på polyperna men de andra två tjurar. Forest fire visar inga tecken till att må dåligt, övriga koraller i karet sträcker på sig bättre och har bättre polypexpansion än jag nånsin sett tidigare :) 

Ändrat av Strom
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Liten uppdatering

 

Jag kämpar med cyano trådalger och dino, allt på samma gågn och har gjort ett tag nu tyvärr :( 

 

Huvudsyftet har varit otroligt skagiga värden av nitrat och fosfat (förmodligen), peak på nitrat 50 ppm samt fosfat 25 ppm under längre perioder. Jag har dock inte haft någon krash eller annan död av korall eller så i någon större utrsträckning. Problemet har visat sig i otrolig tillväxt av ovanstående ohyra...

 

Detta har gjort att de sps:er jag har blivit delvis eller helt kvävda av cyano och/eller dino, vilket resulterade i att två av acrofraggarna dog samt montiporan har inte mått så bra. 

 

Nu börjar värdena med kolkälla (vodka och numera biopellets för mer underhållsfritt alternativ) bli under kontroll och ikväll var fosfat omätbart för första gången på väldigt länge samt nitratet är nere på värden mellan 5-10 ppm och går sakta neråt. Jag önskar till förmån för min numera favorit i karet (frogskin acro) att hålla omärbart på både fosfat och nitrat. 

 

Utöver detta rullar det på och det mesta i korallväg färgar ut och växer på bra. Frogskin acroporan visar god tillväxt och förgrenar sig i tecken på att den får tilläckligt med ljus. Fraggarna av Montipora forestfire börjar återhämta sig och visar på tillväxt och bra färg efter cyano och algangrepp. 

 

Det har tillkommit lite ytterliggare saker i karet: 

 

Euphyllia prancora 

Grön BTA

Supergröna Ricordea yuma

 

Mycket mår bra växer och delar på sig så det är kul att se. Heltanksbilder ser fördjävliga ut med all dino och cyano men men ska ta ett par nya om ett par dagar då det förhoppningvis är lite bättre med det. 

 

Laddar upp lite bilder på nytt och gammalt. 

DSC_0051.JPG

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daglig update. Idag på kvällen såg jag att min fina frogskin acro som på bilden ovan tjurade. Tänkte direkt att något inte stämmer eftersom den har haft full polypexpension sedan dag 1. 

 

Gjorde fullt set mätningar och inget avvek förutom nitrat som jag försökt jobba ner ett tag nu. Idag var det omätbart med Salifert dropptest jämfört med gårdagens mätning på mellan 2-5 ppm. 

 

Jag har nyligen introducerat biopellets och förmodligen har jag lyckats överdosera dessa även fast jag varit ganska försiktig med doseringen.

 

Mina tankar är att vänta och se hur akvariet mår imorgon och är det inte bättre med acron kanske jag reducerar mängden pellets något och försöker hålla nitrat på en eller ett par ppm.

 

Tankar och erfarenheter någon? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fortsätter min monolog här hehe

Akvariet har flyttat och allt har överlevt och ser ut att må bättre än förr att döma av koraller! Riktigt utmattande projekt men nu är allt i sin ordning, riktigt nöjd med karets placering och scape. Scapen kan kännas lite styltig på sina håll men tanken är att låta massa fina koraller växa in i den såklart! 

 

Imorgon tänkte jag försöka hinna ta lite mätvärden samt hämta hem en Harlequin som får gå bet på sjöstjärnorna... 

 

Laddar upp lite direkt efter flytten bilder tagna med mobilen i dåligt ljus... :) DSC_0267.thumb.jpg.850990174ae765283a1c61aa19cf57b6.jpgDSC_0274.thumb.jpg.86dd10f75bb2c74abfee64e4bbf6d1b4.jpgDSC_0276.thumb.jpg.560af19500b60866b5436f41ef622ca6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev mycket roligare att titta på karet och jag upplever att alla invånare visar sig mer än innan. Men har på samma gång ställen att gömma sig på när de vill. 

 

Har även en mer genomtänkt scape med ungefär hälften så mycket sten än innan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten update, fick lite tester gjorda nu (första efter flytt). 

 

Allt ser bra ut och näringvärden ligger precis där jag vill ha dem. 

 

Mg buffrades upp samt dKH, Ca även det lite lågt pH låg dock ganska bra (måste köpa kalibreringsvätska till proben...). Hoppas jag får mitt Kalciumhydroxid snart så att man kommer tillbaka till det stabila på alkaliniteten och Ca:t och det blir egentligen bara Mg som måste aktivt doseras med jämna mellanrum samt små justeringar då och då.

 

Bilder kommer snart laddas upp mest för att få en referens till hur utvecklingen av karet barkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...