Gå till innehåll

Biobollar - Bra eller dåligt


wrang

Rekommenderade inlägg

Nu tänkte jag dra igång en tråd om detta med biobollar och hoppas man får respons på detta.

Så till frågan

Funkar det med biobollar i akvariet?

För & nackdelar

Så kom nu med ett bra svar och inlägg och inte bara ett

- Det är kasst

om så varför

AquaMedic är ju biobollarnas konung med olika möjligheter så varför skulle de chans med att gräva sin grav och forsätta med detta om det nu är så dåligt. De måste ju funka om de kör med det

get_image.php3?id=167&field=1get_image.php3?id=90&field=1

get_image.php3?id=39&field=1get_image.php3?id=26&field=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja körde bollar i början. ja hade dom bara för att bli av me bubblorna i sumpen.. om dom va bra eller dåliga vet ja ej. gjorde nog varken till eller från.. problemet kom när ja skulle ta ur dom. då släppte dom ut otroligt mycke skit som for ut itanken.. alla koraller drog ihop sig me en gång.. dock så klarade sig alla..

slängde faktiskt 2st 10L hinkar förra veckan.. :(

kanske ingen direkt hjälp för din tråd, men men.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som droppfilter är de bra för nedbrytning av amonium + nitrit men de bryter inte ned nitrat. Därför kan de bli en konkurent till den levande stenen - bättre låta nedbrytningen ske där då det på sikt även kan bli nedbrytning av nitrat. Men har man något annat som bryter ned nitrat så spelar det ingen roll (exempelvis nitratfilter).

Har själv biobollar i min ytavrinning för ljuddämpning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

körde med Dupla:s biobollar "mini" i ytterfilter, det var kul när man öppnade locket:) fullt me räkor o maskar och massa annan roliga saker PLUS att akvarierna var i topptrim, fick aldrig nåra toppar eller annat vajsing med vattnet. livet i akvariet om nätterna var också extra skoj o se, jämför jag nu med mitt som inte har biobollar och dem jag hade innan, så är det en jädrans skillnad. jag förordar ett filter med mycket bollar, men då ska det va Dupla"mini"bollar. och inte de stora biobollarna som man kan köpa för 50 öre styck, det är skillnad på bollar o bollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...