jonas1131 Postat 13 december 2015 Postat 13 december 2015 Hej!Har inhandlat ett gäng kilo " begagnat LS", jag var lite tveksam så la dessa i ett karantän akvarium.Jag har en tråd ang dessa redan om maskar som spottar ut liknande spindelnät?Men de har en del röda slemalger (tror jag) har haft de i kraftigare saltvatten och det har rastat ut massor av diverse maskar.Tyvärr så är en del av dessa nyttiga men ville inte chansa med spindelnätet.Frågan är de röda slemalgerna kommer dessa att explodera i karet, jag har bra vattenvärden och startat för 3 veckor sedan.Finns det någon klok som kan råda, ska jag använda stenen trots röda slemalger eller hoppa över???PS de är starkare i färgen än röda kalkalger och slemmiga DS. / Jonas Citera
jonas1131 Postat 14 december 2015 Författare Postat 14 december 2015 Ingen som har ett svar på denna fråga eller erfarenhet?Vore mkt tacksam Citera
addo Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Är det cyano eller någon annan sorts alg? Det är nog lättare att svara om man får se en bild. Du kan i varje fall använda stenen, men det kan kanske va bra att laka ur näringen ur den med gfo och vattenbyten i karantänkaret innan du lägger i den i dit vanliga kar. Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Är det en röd, slemmig hinna som lätt borstas av? I sådana fall är det en sorts cyanobakterier (ej alger, alltså). De finns naturligt i alla system, men kan vid gynnsamma förhållanden (som ingen är riktigt säker på vad det exakt innebär) blomma upp och bilda mattor som täcker substratet. Huruvida själva blomningen kan spridas från system till system har jag inte koll på, men det vore kul att testa någon gång! Citera
jonas1131 Postat 15 december 2015 Författare Postat 15 december 2015 (ändrat) Så ser "Rödalgen" ut, den med kraftig röd färg det andra röda är kalkalger.Någon som kan se vad det är?/ Jonas Ändrat 15 december 2015 av jonas1131 Citera
jonas1131 Postat 15 december 2015 Författare Postat 15 december 2015 Glömde svara Rasmus, den går inte lätt att borsta av. Man måste skrapa hårt???Jag gnuggade med en tandborste och det gick inte, stålborste behövs nog.Tacksam för svar!!!! Citera
addo Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Jag är lite osäker på vad det är för alg men om du inte har något emot utseendet så är det säkert inga problem att använda stenen.Det är inte vanliga cyanobakterier i alla fall. Citera
jonas1131 Postat 15 december 2015 Författare Postat 15 december 2015 Tack Addo, nu känner jag mig tryggare!!!!/ Jonas Citera
Rasmus Pedersen Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Så ser "Rödalgen" ut, den med kraftig röd färg det andra röda är kalkalger. Någon som kan se vad det är? / Jonas Det där är nog en rödalg, ja. Det kan rent av vara en kalkalg också. Kalkalger i sin tur hör till rödalgerna (rent systematiskt), så oavsett har du nog en rödalg där. Jag hade inte oroat mig över den, skulle snarare säga att den är snygg. Citera
jonas1131 Postat 15 december 2015 Författare Postat 15 december 2015 Hej rasmus, den är jätte snygg och färger lyser upp vackert.Men bättre att vara säker på att man inte raserar karet innan man kommit igång.Tack för stöd och support från er alla!!!!/ Jonas Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.