Totte Postat 6 december 2005 Postat 6 december 2005 hej!!kollade i sumpen innan å hittade dom här två (inte den bästa bilden kanske)ca 2-3 cm, mörka i mitten å lite rosa längst ut,är det flatworm, iså fall bra eller dåligt??ska dom tillbaka eller blir de en enkel med toan??Totte Citera
Ingvar Hellmalm Postat 6 december 2005 Postat 6 december 2005 För mig liknar det vanl. Borstmaskar. De finns i alla kar och en del hatar dom som pesten men jag tycker att de är utmästa rengörare. Tag ej i dom har stickelhår som tränger in i huden och orsakar en hel del klåda. Citera
Joru Postat 6 december 2005 Postat 6 december 2005 Det är vanliga fireworms. Bra eller dåligt, dom är bra på att hålla rent i sanden mm men har en tendens att bli ganska många och i vissa fall långa. De här två är nog bara en bråkdel av vad du har i karet, så du kan nog göra dig av med dom om du vill. Ta inte på dom bara . Citera
Totte Postat 6 december 2005 Författare Postat 6 december 2005 okej!!man tackar, tog upp dom med håven,var väl tur de då.. Citera
Clownen Postat 7 december 2005 Postat 7 december 2005 Varför tog du bort dem? Ingen rådde dig att ta bort dem. Jag håller med Ingvar och Johan; de gör ett bra jobb som städare i akvariet, rör runt i sanden och bidrar med näring till koraller när de förökar sig och mat till vissa invånare såsom cleaner shrimps. Tror de gör mer nytta än man tror. Mina blev på naturlig väg mindre i antal efter ett par månader, tyvärr. Citera
Totte Postat 7 december 2005 Författare Postat 7 december 2005 hej!!jag tog inte bort dom,dom åkte ner i sumpen igen.jag menade att jag tog upp dom med en håv ur sumpen å inte med fingrarna..Totte Citera
Clownen Postat 8 december 2005 Postat 8 december 2005 hej!!jag tog inte bort dom,dom åkte ner i sumpen igen.jag menade att jag tog upp dom med en håv ur sumpen å inte med fingrarna..TotteOk då missuppfattade jag dig, bra att du behåller dem. Ja en håv är bra att ha när man handhar de här djuren. Se även upp om du gräver i sanden med händerna. Det kan klia nåt djävulskt, fick en ordentlig omgång på insidan av handleden en gång och det var inte gött. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.