Gå till innehåll

Test å mätinstrument vad är viktigast


Uppgarde

Rekommenderade inlägg

Som nybörjare är det här ett litet gissel ! Många av er har ju nästan blivit proffs rena marinbiologer ,så man hänger inte med riktigt , Ena säger så å den andra si Ja kan förstå att den ena har sitt märke och en annan helt annan , så för en annan blir det här svårt ? Man vet tillslut inte vad man skall satsa på ! Blir ju tokmycket pengar om man nu skall satsa på allt , Vad är viktigaste förutom saltmätare kan man väll tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH är utan tvekan det viktigaste att mäta då det svängen(minskar) snabbare än det andra.

Bara rejäla vattenbyten fixar det mesta, och med lite bikarbonatdosering (för kH) då och då.

Kommer du att hålla stenkoraller så är det bra att mäta Kalcium, än en gång, läs raden innan;).

Under uppstarten så har i min erfarenhet mycket magnesium konsumerats, än en gång, läs ovan;).
Själv så mäter jag kH och Kalcium en gång i veckan, och saker som Fosfat, nitrit och nitrat när jag misstänker att något är fel, vid exempelvis algutbrott.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH är utan tvekan det viktigaste att mäta då det svängen(minskar) snabbare än det andra.

Bara rejäla vattenbyten fixar det mesta, och med lite bikarbonatdosering (för kH) då och då.

Kommer du att hålla stenkoraller så är det bra att mäta Kalcium, än en gång, läs raden innan;).

Under uppstarten så har i min erfarenhet mycket magnesium konsumerats, än en gång, läs ovan;).

Själv så mäter jag kH och Kalcium en gång i veckan, och saker som Fosfat, nitrit och nitrat när jag misstänker att något är fel, vid exempelvis algutbrott.

Lycka till!

Tackar ! som du förstår är det inte lätt i början ! Det är mycket som skall tas in i knoppen men åter igen mycket intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalt / Densitet

Termometer  , en viktig detalj 

Alkalinitet KH

Calcium Ca

Magnesium Mg

Fosfat P

Kväve N  Nitrat / Nitrit 

Amonium / Ammoniak 

pH

 

Var metodisk och undvik stora förändringar. Saltvattensakvarier  brukar tyvärr  kosta en del men många kör nog fina akvarier med Low Budget, beror lite på vad man har i burken.

Det finns många givmilda saltisar som skänker eller säljer saker  till ett bra pris här på Guiden (personlig erfarenhet).Det finns en enorm kunskapsbank här på SG .

 

När jag startade mitt första akvarium så hade jag bara densitetsmätare och termometer och det gick jättebra.

Nu har jag en massa dyra tester och apparater och trots det så lyckades det inte så bra vid min senaste uppstart så allt handlar inte om resurser.

Lycka till.   :smile:

Ändrat av PeterG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalt / Densitet

Termometer  , en viktig detalj 

Alkalinitet KH

Calcium Ca

Magnesium Mg

Fosfat P

Kväve N  Nitrat / Nitrit 

Amonium / Ammoniak 

pH

 

Var metodisk och undvik stora förändringar. Saltvattensakvarier  brukar tyvärr  kosta en del men många kör nog fina akvarier med Low Budget, beror lite på vad man har i burken.

Det finns många givmilda saltisar som skänker eller säljer saker  till ett bra pris här på Guiden (personlig erfarenhet).Det finns en enorm kunskapsbank här på SG .

 

När jag startade mitt första akvarium så hade jag bara densitetsmätare och termometer och det gick jättebra.

Nu har jag en massa dyra tester och apparater och trots det så lyckades det inte så bra vid min senaste uppstart så allt handlar inte om resurser.

Lycka till.   :smile:[/quoten

Så är det allt !

Har det inte varit för SG så vet i tusan om ja vågat att hoppa på det här ! är ju så mycket som kan gå snett Men det är väl det som är tjusningen med det hela att hitta nya utmaningar men lite skrämmande är det allt , det är ju synd om dom små krypen om man skulle klanta till det i början av ren dumhet Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...