Gå till innehåll

Vitbröstad Kirurg


adam_n

Rekommenderade inlägg

Jag hade tänkt att han en ensam vitbröstad i ett två hundra liters. Jag har grym filtrering och vattencirkulation i karet. Har dock inge LS, behövs det verkligen? Vad kommer den ha för ljuskrav?

är även tacksam om ni har några övriga tankar ang detta

Mvh

Adam

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen att behöva ge tråkiga svar, men jag tror inte det hade varit en bra idé.

200 liter är för litet för en så pass aktiv och snabbsimmande fisk. Utan levande sten blir det också svårt att ge fisken det den behöver i form av föda. De behöver beta/äta på stenen hela tiden för att hålla sig tjocka och friska.

Ljuset spelar ingen större roll.

Vitbröstade kirurger tillhör de svårare kirurgerna. Om du absolut ska ha en kirurg i ett så litet kar så är nog någon från Zebrosoma-släktet det bästa valet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej av det får man fram fel sorts alger som fisken inte kommer att äta.

Dessutom är det nästan ett måste med UV för att den ska klara sig

Jag säger minst 400 liter 40 kilo LS bra cirkulation UVC

Ska du bara ha den fisken så behöver du nog ingen skummare eller MH utan klarar dig på lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaken är förstås olika, men hur kommer det sig att du vill ha just DEN fisken i ett tomt kar?

Jag har bara startat ett kar men jag noterade följande;

Jag hade en ensam frökenfisk i karet och lite LS bara för att testa om allt var ok. Fisken var själv i karet ett antal veckor. Jag kan garantera att den verkade väldigt nervös och gjorde inget annat än att simma runt utefter glaset hela dagarna.

Men så en dag när frökenfisken fick två clown-kompisar så verkade "tvångsbeteendet" att simma runt runt som bortblåst.

Kan det vara så att fiskarna trivs bättre när de inte är helt ensamma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uv är närmast ett krav och du behöver LS om du inte använder nitratfilter istället. Leucosternon är en av de svårste fiskarna som du kan ha de behöver mycket utrymme, Bra vattenkvalitet och en erfaren akvarist som husse eller matte. du måste börja från rätt håll och inte bara köpa ett litet kar fyll på med vatten ingen Ls och i med en erkänd känslig och svår fisk. Nää.. skaffa dig en bra bok och skaffa dig lite kunskap och planera allt ordentligt om du inte har pngarna till att starta så får du nog lägga dina saltambitioner på hyllan till kunskap och pengar finns. Hårda ord kanske men ingen blir glad av att du misslyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

In the wild, young surgeonfish are highly territorial, but when they mature they form large schools that graze the reefs clean of algae. Territorial fish, such as damselfish, which defend a specific area, are unable to defend their turf against a school of surgeonfish, but are able to defend against a solitary fish.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...