wrang Postat 19 april 2017 Författare Dela Postat 19 april 2017 Yippi 1:a gången jag får lek utav clownfiskar. Mina VF percula hade knött upp anemonen från sin ordinarieplats å lekt på glasrutan. Allt är frid å fröjd igen äggen är skyddade av manteln från Anemonen och föräldrarna turas om å vaka...Skickat från min iPhone med Tapatalk 10 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 19 april 2017 Dela Postat 19 april 2017 Grattis!! 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 20 april 2017 Författare Dela Postat 20 april 2017 Dag 2 äggen är kvar och skyddas bra utav fiskarna en bakom manteln på Anemonen å fläktar medans den andra ligger å gosar i Anemonen Äggen ska visst kläckas på natten efter ca 10 dagar eller då de skiftar från gul till silver/gråa äggSkickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 20 april 2017 Dela Postat 20 april 2017 21 minuter sedan, wrang sa: Dag 2 äggen är kvar och skyddas bra utav fiskarna en bakom manteln på Anemonen å fläktar medans den andra ligger å gosar i Anemonen Äggen ska visst kläckas på natten efter ca 10 dagar eller då de skiftar från gul till silver/gråa ägg Skickat från min iPhone med Tapatalk Spännande, vad skall du göra med dem ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 21 april 2017 Författare Dela Postat 21 april 2017 14 timmar sedan, Jokkmokksjocke sa: Spännande, vad skall du göra med dem ? Inget för stunden, Vill att de ska få lite mer "föräldra" ansvar å kunskap innan än att man bara suger ut äggen så fort de är lagda. Men är ändå inne sedan att kläcka och föda upp lite yngel så letar efter kunskap hur man ska göra bäst för att lyckas... 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 21 april 2017 Dela Postat 21 april 2017 1 minut sedan, wrang sa: Inget för stunden, Vill att de ska få lite mer "föräldra" ansvar å kunskap innan än att man bara suger ut äggen så fort de är lagda. Men är ändå inne sedan att kläcka och föda upp lite yngel så letar efter kunskap hur man ska göra bäst för att lyckas... Smart! Sjukt spännande, du får lägga upp lite uppdateringar med bilder :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 22 april 2017 Författare Dela Postat 22 april 2017 Dag 3 äggen byter färg till bruna å man kan se att de bara hänger i nått...Dom vaktar bra fortfarande Skickat från min iPhone med Tapatalk 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 april 2017 Författare Dela Postat 28 april 2017 10:e dagen de sitter fortfarande fast på glasskivan Får inte till nån bättre bild tyvärr. Man kan klart se ögon på larvenaSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 6 maj 2017 Författare Dela Postat 6 maj 2017 (ändrat) Natten till 11 dagen så kläckes alla yngel å alla var borta på morgonen men nu igår den 5Maj så ligger den en ny romkaka på samma plats Ändrat 6 maj 2017 av wrang 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 29 maj 2017 Författare Dela Postat 29 maj 2017 Samma visa igen, clownfiskarna leker regelbundet efter ca 10 dagar och börjar Anemonen flytta sig, antagligen föreldrarnas vaktande öga så att de nykläckta ynglen ej ska fastna då de släpper från underlaget och då "biter" anemonen i foten å så sätt flyttar sig.Har satt en magfloat vid Anemonen å den satt sig fast på algskrapan flyttat tillbaka där Anemonen satt från början. Allt frid å fröjd och samma plats som innan. Detta har upprepat sig 3ggr nu å annars så sitter Anemonen kvar utan problem på sin plats å clownfiskarna leker under manteln.Problem med långa grön alger trots bra fart på refugiumet och nya lampan över denna. Tagit upp LS å skubbat de jag kan å samtidigt gjort ett vattenbyte på 60 liter.Mätte vattnet igen med salifert tester å allt såg bra ut lite låga nitrat och phosfater tyvärr då korallerna ej visar samma färg som innan.Nån som testat Brightwell Neophos för att manuellt höja Har ökat doseringen på doserpumpen då kh vart lite lågt----Alkalinität: 7,0 °dHCalcium: 450 mg/lMagnesium: 1380 mg/lNitrat: 0-2,00 mg/lPhosphat: 0,000 mg/lSalinität: 37,0 psuSkickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 31 maj 2017 Författare Dela Postat 31 maj 2017 (ändrat) funderar med det här med att höja Fosfaten Citat * Balanced Phosphorus Source for Phosphorus-Limited, Low-Nutrient Reef Aquaria 1 ml NEOPHOS will increase the phosphate concentration in 1 US-gallon (~3.8 L) by ~1.2 ppm; 1 drop from plastic bulb pipette (enclosed within bottle) will increase the concentration in the same volume of water by ~0.06 ppm.http://brightwellaquatics.com/products/neophost.php Höjer då 1ml 1.2 ppm och 3.8liter är det samma som att 1ml höjer 0.012ppm för 380 liter ? Ändrat 31 maj 2017 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 1 juni 2017 Dela Postat 1 juni 2017 Kan du inte slänga in en lite äldre LS från en affär, de släpper väl fosfat i början? Mer naturligt ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 1 juni 2017 Författare Dela Postat 1 juni 2017 Kan du inte slänga in en lite äldre LS från en affär, de släpper väl fosfat i början? Mer naturligt ?Karet hat vart igång 248 dagar så inget ny startat system, och är gammal ok sten jag köpt.Nej man kan ej blanda in "naturligt" för det är ju ingen som kör med.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 1 juni 2017 Dela Postat 1 juni 2017 Karet hat vart igång 248 dagar så inget ny startat system, och är gammal ok sten jag köpt. Nej man kan ej blanda in "naturligt" för det är ju ingen som kör med. Skickat från min iPhone med Tapatalk Tänkte på en egen lös teori om att ny LS man tar hem släpper fosfat när man kör igång och då kanske om man satte i en LS från lokala butikens "lager" så skulle den stenen släppa fosfat. Lite luddigt teori kanske.. haha Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 1 juni 2017 Författare Dela Postat 1 juni 2017 Helt ok bra med diskutioner.0 i fosfat men en anings aning ljusljus blåare vatten mot igårkväll (klar) Har iallafall tillsatt 3ml Neophos. Man ska vänta 24h mellan mätningarnaSkickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 1 juni 2017 Dela Postat 1 juni 2017 Vad mäter du med nyfikenhetsfråga :-)Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 1 juni 2017 Författare Dela Postat 1 juni 2017 Salifert Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 juli 2017 Författare Dela Postat 4 juli 2017 Ny tatuering med intresset Reef tank på fingrarnaSkickat från min iPhone med Tapatalk 5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 4 juli 2017 Dela Postat 4 juli 2017 Kul och se att clownerna leker. Det finns ju även nitrat/fosfat höjande att köpa och blanda själv med osmosvatten men priset kanske inte skiljer jättemycket? http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=53 Andra fördelar med Neophos? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 5 juli 2017 Dela Postat 5 juli 2017 Ny tatuering med intresset Reef tank på fingrarnaSkickat från min iPhone med TapatalkDin tatuering? Nu finns det ingen återvändo. Salt ända in på äldreboendet Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 juli 2017 Författare Dela Postat 14 juli 2017 Japp mina fingrar Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jokkmokksjocke Postat 17 juli 2017 Dela Postat 17 juli 2017 On 2017-07-04 at 13:55, wrang sa: Ny tatuering med intresset Reef tank på fingrarna Skickat från min iPhone med Tapatalk Mäktigt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 augusti 2017 Författare Dela Postat 4 augusti 2017 Mer djur i burken5st eremitkräftor och 1st banan gylta (Helichoeres chrysus)Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 4 augusti 2017 Dela Postat 4 augusti 2017 Hur går det i kriget mot algerna?Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 4 augusti 2017 Författare Dela Postat 4 augusti 2017 Vet ej men inte mer iallafallVart borta 1 vecka utan tillsyn Har kompletterat med totalt 10 sniglar1 salarias1 pompom krabba5 eremiterI sommarHar även inhandlat ett triton test redo att skickas nån dag...Har borstat med tandborste å sedan skumfilter i burken så de suger upp fria lösa alger. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.