Gå till innehåll

Erfarenheter utav AM Turboflotor multi SL


wrang

Rekommenderade inlägg

Köpte mig en AM Turboflotor multi SL skummare igår och har satt in den i karet idag.

get_image.php3?id=163&field=1

Det sitter en AM Oceanrunner 2500L/H pump med needelwhell och en venturimunstycke på.

Tycker att det känns konstigt att en ny pump låter som den gör kan det vara nått fel på den eller OR överlag??

Bytte till min AquaBee 2001/1 och skruvade in venturin och fästet passade precis så inga modifikationer för att få till detta på samma anslutning. så nu är den helt tyst:ler:

Är det nån som helst skillnad på en AquaBee 2001/1 och en OC 2500 i prestanda. Har för mig att det varit en AquaBee innan på dessa skummare :smiley24:

Skickar med en bild på needelwheel som sitter i en OR 2500

post-736-1446891233486_thumb.jpg

post-736-14468912335106_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma skummare och på den sitter den en AquaBee pump. Men mitt nålhjul ser lite annorlunda ut. Är mer som fyrkantiga pinnar som går ur från centrum av rotorn. Och så sitter de på olika höjd och förskjutna i förhållande till varandra. Eh...ja, vet inte om det blev helt tydligt... :)

I alla fulla fall så funkar AquaBeen väldigt bra. Det blir lite vibrationer om man fäster pumpen i glaset med sugkopparna. Men låter man den hänga fritt i vattnet blir den näst intill knäpptyst.

Kanonskummare för övrigt!

Hade en Tunze 3115 innan. När jag satte i AM skummaren sjönk nitraten från 5 mg/l till odetekterbart (Salifert) på 2 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyligen beställt samma skummare, väntar på att få den.

Nu kommer troligen ljud inte vara något problem för mig iom att den kommer stå i källaren, men jag får se om även min låter så kan jag rapportera detta sedan som gämförelse.

Även jag har en AquaBee 2000/1 UP som jag kan köra om det låter allt för mycket.

Eftersom allt ligger i ett temporärt kar i mina föräldrars vardagsrum tills jag flyttat in i huset och fått upp mitt ordinarie kar med nytt sumpsystem så kan en tyst skummare kanske uppskattas fram tills dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oceanrunner låter som fan om dom får det minsta lilla motstånd,iallafall dom jag har.man kan få dom tysta genom att byta gummin,impeller etc. men de e nästan lika dyrt som att köpa ny pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oceanrunner låter som fan om dom får det minsta lilla motstånd,iallafall dom jag har.man kan få dom tysta genom att byta gummin,impeller etc. men de e nästan lika dyrt som att köpa ny pump

Min OR 2500 som matar in vatten i skummaren är tyst så tyst jag fattar inte detta att de ska låta så det är inte min erfarenhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått min skummare nu och satt igång den, pumpen hänger fritt i sumpen och låter ingenting vad jag kunnast märka.

Lite sisådär med inställningen på den iom att jag har karet hos mina föräldrar och inte kan ha koll på den hela tiden. Skummade inte upp i röret igår när jag kopplat in den. Men imorse när farsan kollade hade det skummat upp runt 4 cm lätt brunt vatten, men inget skum i röret.

Inte när jag var där i eftermiddags heller, så jag får se hur den beteer sig framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått min skummare nu och satt igång den, pumpen hänger fritt i sumpen och låter ingenting vad jag kunnast märka.

Lite sisådär med inställningen på den iom att jag har karet hos mina föräldrar och inte kan ha koll på den hela tiden. Skummade inte upp i röret igår när jag kopplat in den. Men imorse när farsan kollade hade det skummat upp runt 4 cm lätt brunt vatten, men inget skum i röret.

Inte när jag var där i eftermiddags heller, så jag får se hur den beteer sig framöver.

hehe.. Jag känner igen symptomen min är likadan den är snudd på att omöjlig att ställa in den lever ett eget liv därför tycker jag att den är en mycket medioker skummare som är svår att få att skumma ett tjockt jämnt skum det blir gärna tevatten istället långa stunder händer det ingenting för att helt plötsligt (Alltid när man inte är hemma!)skumma massor och gärna fylla koppen med en massa tevatten, Det finns betydligt bättre skummare på marknaden den här är inte bra men den duger till pojkarnas 222L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du inte de ska köras in ett tag,så var med min tunze,det tog flera veckor innan jag ställt in den.

""Man får vad man betalar för sägs det och det gäller verkligen denna produkt. Priset gör att folk köper den men man får dålig valuta för sina pengar. Köper man billigt köper man dyrt."""

ingen tjänar i längden på att göra dåliga grejor

__________________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hallå! Marknaden svämmar över av billiga dålig produkter av usel kvalitet, Leksaker är ett bra exempel på en branch med många undermåliga produkter och våran hobby är inget undantag. Aqua Medic är ett lågprismärke men alla deras produkter är inte dåliga men de flesta är tyvärr det. Deras stora skummare är de mest prisvärda på marknaden tycker jag, Sämre är deras doseringspump och kalkreaktor stängd modell. Jag har just nu.

Turboflotor 1000 multi (medikoer skummare men för en tunn plånbok och ett inte allt för stort akvarium och massor av tålamod ett okey köp)

Turboflotor 5000 single (En kanonbra skummare för en rimlig peng man får inte någon större skummare än så här för under 6000:- marknadens mest privärda skummare minus är att den är stor, Riktigt stor.

Doseringspump sp3000 (Jag sålde dessa p.g.a att de inte är speciellt bra; En gav hälften mot den andra och de hade svårt att börja pumpa upp kemikalierna ur dunkarna.

Kalkreaktor 1000 stängd modell (Tyckte den fungerade dåligt så jag har gjort ändringar och jag återkommer om detta i en ny tråd senare om den fungerar som jag har tänkt mig, försöket efter modifieringen pågår för fullt. Jag rekomenderar inte köp av en fabriksny men en begagnad till ett bra pris är ett okey köp, mer om detta senare)

Tryckregulator för Co2 (en riktig kvalitespryl, kanonköp rekomenderas starkt)

Oceanrunner 2500 (En pump som både är tyst och prisvärd jag använder denna in i min 5000 single skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Labbade lite med skummaren hemma hos mina föräldrar nu.

Fick den att skumma kanonbra, just då iaf.

Det som det verkar hänga på mest är att pumpen (OC 2500) måste vara runt 5 cm under vattenytan, varken mer eller mindre. Annars får den för lite respektive för mycket luft.

Efter jag ordnat till detta och ställt in skummaren skummade den stadigt mörkbrunt vatten.

Nu har jag ju inte sett hur dett fungerar i längden, men under den timma+ jag kollade så fungerade det bra.

Så mao är denna skummare inte lämpligt i en sump där vattennivån fluktuerar mer än max kanske 1 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har har haft en sån kalkreaktor, och under dom två år jag hade den funkade den utmärkt sånär som på att den interna pumpen pajade med 9 månaders intervaller, men det är väl förhoppningsvis åtgärdat i produktionen nu.

zacke, om du har automatisk vattenpåfyllning i sumpen så rör sig inte vattennivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har har haft en sån kalkreaktor, och under dom två år jag hade den funkade den utmärkt sånär som på att den interna pumpen pajade med 9 månaders intervaller, men det är väl förhoppningsvis åtgärdat i produktionen nu.

zacke, om du har automatisk vattenpåfyllning i sumpen så rör sig inte vattennivån.

Jo den fungerar säker bra till akvarium som inte har 70-80 kolonier stenkorall för mig räcker den inte riktigt till även om ph't i reaktorn går ner till 6,0-6,2 så är det än så länge inte över 700Mg/l i kalcium i utvattnet men mina experiment fortsätter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Wrang, menar du at jag kan köpa en Aquabee 2001/1 pump och använda mig av de delar som sitter på min numera trasiga AM2500???

Jag kan konstatera att det needlewheel du hänvisar till på första bilden ser exakt likadant ut som det jag har på min ordinarie pump (som nu är trasig).

VOre mycket tacksam för et svar.

Mvh Andreas A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...